loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایران و جهان از نگاه شاهنامه

ناشر امیرکبیر

نویسنده محمدعلی اسلامی ندوشن

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 341

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

شاهنامه کتابی است که هر ایرانی باید به نوعی آن را بشناسد، زیرا کتاب سرنوشت ایران است . « ایران و جهان از نگاه شاهنامه » به قصد آن تدوین شده است که جوانان و نیز همهٔ کسانی که هنوز توفیق آشنائی با اصل آن را پیدا نکرده اند، دست آنها را در دست این کتاب بگذارد.

سؤال این است که جهان بینی شاهنامه ، که از جهتی همان جهان بینی ایران باستان است ، برچه قرار بوده است .

بخش آغازین کتاب به تشریح این موارد می پردازد:
خدا و تقدیر - جهان - خرد - آز - ایران - مهر - زن - نام - آزادی - فرهنگ - مرگ - نخبگان - ادب - رفتار با دشمن - طیف عرفانی - طیف خیاّمی - نیرنگ در جنگ ؛ و آنگاه به این سؤال ختم می شود: از شاهنامه چه می آموزیم ؟

بدنهٔ اصلی کتاب داستان های برجستهٔ شاهنامه را به تاًمّل می گذارد،چون داستان ضحاّک و کاوه و فریدون و زال و رودابه و هفت خان رستم و رستم و سهراب و داستان سیاوش و جنگ ایران و توران و داستان فرود و بیژن و منیژه و داستان رستم و اسفندیار و پایان کار رستم ، که هر یک مفهوم عمیق انسانی ای در خود دارند.

در دیباچهٔ کتاب آمده است :
- «شاهنامهٔ فردوسی بیش از هر کتاب دیگر در زبان فارسی سرگذشت و روح مردم باستانی ایران را در خود بازتاب داده است . بنابراین می توانیم از او گواهی هائی بگیریم که ایرانی چگونه کسی بوده است و از زندگی چه می خواسته .»

- «مردم به کتابی چون شاهنامه از دو جهت نگاه می کردند: یکی سیاسی ، یعنی وسیلهٔ بازیافت شخصیّت ملّی خود، و دیگری انسانی ، یعنی کتاب حکمت و عبرت و دستورنامهٔ زندگی .»

-- «جهان بینی شاهنامه ، حاصل یک دوران دراز تجربهٔ قوم ایرانی است ، در یک سرزمین پرماجرا و پر کشاکش ؛ و به ما می گوید که چگونه باید زندگی کرد. شاهنامه ، با آنکه از زمانهای دور حرف می زند، آموزه هایش هنوز راهگشا هستند، و می توان گفت که با همهٔ قدمت ، تازه ترین کتاب زبان فارسی است .»

این تألیف جلد دومی نیز خواهد داشت ، تحت عنوان «ساسانیان از نگاه شاهنامه » که نیمهٔ تاریخی شاهنامه را دربرمی گیرد.

آنچه در این کتاب آمده است
پیشگفتار
شاهنامه از چه می گوید؟
بی طرفی در شاهنامه
خدا و تقدیر
جهان
خرد
آز
ایران
مهر
زن
نام
آزادی
فرهنگ
مرگ
نخبگان
ادب
رفتار با دشمن
طیف عرفانی
طیف خیامی
نیرنگ در جنگ
از شاهنامه چه می آموزیم ؟
ایران و جهان .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما