loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزینه مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه

ناشر امیرکبیر

نویسنده عزالدین محمودبن علی کاشانی

مستندساز احمد رنجبر

کاریکاتوریست احمد رنجبر

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 139

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

موضوع کتاب حاضر ، تصوف و عرفان و اخلاق است و از آثار غنی نثر فارسی و ذخایر ادبی به شمار می رود . همچنین مطالبی در رابطه با اصول عقاید دینی ، علوم و معارف ، اصطلاحات و مستحسنات صوفیه ، آداب و رسوم فردی و اجتماعی و اعمال و مذهبی و مطالب اخلاقی نیز بیان شده است .

متن های کلاسیک در هر فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار هستند؛ متن هایی کلاسیک نامیده می شود که گذر زمان نه تنها ازاهمیت آنها نمی کاهد بلکه در دوره های بعد از خود به عنوان منابع درسی و قابل تدریس در کلاسهای آکادمیک و قابل استناد در مراکز و محافل پژوهشی قرار می گیرند. به تعبیر دیگر فارغ از این که بررسی کنیم که درستی یا نادرستی یک متن کلاسیک تاچه حد است، میزان توجه به آنها در پروسه تعلیم و پژوهش نشان از اهمیت والای آنها دارد. ادامه حیات یک اثر در حوزه های پژوهش و تعلیم از شاخصه های اصلی کلاسیک بودن یک متن به حساب می آید.

در سنت تصوف و عرفان اسلامی آثار عزالدین محمود کاشانی به طور عموم و مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه یکی از ماندگارترین آثار کلاسیک به شمار می رود. این اثر به حدی از اهمیت برخوردار بوده است که صاحب نظران زیادی بر آن شرح نوشته و یا براساس آن آموزه های عرفانی مکاتب عرفانی نظری و یا سلوک عملی شکل گرفته است. اما از آنجا که این اثر متعلق به سبک نوشتاری قرنهای 7 و 8 می باشد و زبان فارسی نیز در طی 600 و 700 سال پس از آن تحولات زیادی پذیرفته است لذا پژوهشگران حوزه عرفان و تصوف برآن شدند تا با گزینش بخشهایی از آن و یا اقدام به بازنویسی آن به زبان ساده گسترده ی بهره مندی آن را توسعه دهند. یکی از آثاری که در این باب نوشته شده است، گزینه مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه است که به گزینش و مقدمه و شرح و حاشیه پردازی احمد رنجبر تدوین گردیده است.

از آنجا که صاحب این قلم کارهایی از این دست را برای دانش پژوهان و دانشجویان حوزه عرفان مفید و مثمرثمر می داند و خودشیفتگی خاصی برای مطالعه آنها دارد اثر حاضر را مورد بررسی قرار داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما