loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایران در زمان رهبری امام خمینی (ره): بخش دوم (1357 - 1368)

تاریخ کهن و معاصر ایران زمین - 12

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی اکبر ولایتی

ویراستار هومن عباسپور | سعید واشهری | مرتضی فکوری

ویراستار علمی سجاد راعی گلوجه

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 743

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه تاریخ کهن و معاصر ایران زمین نگاهی است هدفمند به تاریخ ایران که با بهره گیری از منابع فراوان و معتبر و گاه جدید و شیوه ها و روش های ثابت شده، با راهنمایی و همکاری جمعی از پژوهشگران و تاریخ دانان فرهیخته فراهم آمده است. در این مجموعه، نگارنده در پی آن است که مهم ترین تحولات تاریخی را در شکل دهی به حیات معاصر ایرانیان بررسی کند؛ تحولاتی که ایرانیان در حیات پرفرازونشیب خود به چشم دیده اند و از سر گذرانده اند تا به زندگی پرافتخار دیروز و امروز خود دست یابند و فردایی پرامید در پیش روی داشته باشند. این اثر کوششی است در شناساندن زوایای پنهان فرهنگ و تمدن ایران اسلامی تا پیش از حمله مغول و ناگفته های این عرصه را بررسی و بازنمایی می کند. نگارنده می کوشد پا به پای خواننده روح آن دوران را دریابد و اوضاع علمی و احوال سیاسی و اجتماعی را که به دستاوردهای شکوهمند آن عصر انجامید نشان دهد.

فصل نخست «دولت های دهه اول انقلاب اسلامی» نام دارد و شامل مطالبی مانند «شورای انقلاب»، «کارنامه شورای انقلاب»، «دولت موقت»، «دولت موقت شورای انقلاب»، «ریاست جمهوری بنی صدر و نخست وزیری شهیدرجایی»، «ریاست جمهوری شهیدرجایی و نخست وزیری شهیدباهنر»، «دولت موقت آیت الله مهدوی کنی»، «دوره اول ریاست جمهوری ایت الله خامنه ای و نخست وزیری میرحسین موسوی» است.

عنوان فصل دوم «تحولات سیاست و روابط خارجی» است و دربرگیرنده این عنوان هاست: «اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «سیاست خارجی دولت ها از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان دولت میرحسین موسوی» و «روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای و نخست وزیری میرحسین موسوی».

«تحولات اقتصادی» در فصل سوم مورد تشریح قرار گرفته و از موضوع هایی همچون «گذار اقتصاد ایران از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی»، «برنامه ها و سیاست های اقتصادی دولت ها»، «تحولات اقتصادی»، «سیاست زمین»، «اقتصاد جنگ»، «تجارت خارجی» و «شاخص های اقتصادی» تشکیل شده است.

فصل چهارم «تحولات فرهنگی» نام دارد که در آن مطالبی مانند «گذر فرهنگ از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی»، «انقلاب فرهنگی»، «جایگاه فرهنگ در برنامه ها و عملکرد دولت ها»، «ادبیات»، «نهادهای فرهنگی انقلاب اسلامی»، «مطبوعات» و «هنر و سینما» مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل پنجم «جنگ تحمیلی عراق با جمهوری اسلامی ایران» موضوع اصلی است و بخش های تشکیل دهنده آن عبارتند از «زمینه های تاریخی اختلافات ایران و عراق و تهمیدات عراق برای آغاز جنگ»، «از آغاز رسمی و سراسری جنگ تا آزادی خرمشهر(31شهریور 1359- 3خرداد 1361)»، «از آزادی خرمشهر تا پذیرش قطع نامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد» و «از پذیرش آتش بس از سوی ایران تا پذیرش قرارداد 1975 از سوی عراق(مرداد1367-مرداد1369)».

در مقدمه کتاب نویسنده با اشاره به بیان رویدادهای مهم با تکیه بر اسناد آورده است: «جلد کنونی این مجموعه محدوده تاریخی عصر رهبری امام خمینی(ره) را از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تا رحلت حضرت امام خمینی(ره) در 14 خرداد 1368 دربرمی گیرد. اگر بخواهیم تاریخ این دوره را به تفصیل به نگارش درآوریم، صدها جلد می طلبد، اما کوشیده ایم مهمترین تحولات این دوره را به صورت مستند بررسی کنیم.»

«مهاجرت امام خمینی از عراق به فرانسه نقطه عطفی در نهضت اسلامی مردم ایران بود. از آن پس، به برکت فضای مساعد برای فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی و امکان بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی و برقراری ارتباط آسان و گسترده با مبارزان و شبکه مبارزه در داخل و خارج از ایران، از همه مهم تر انسجام تشکیلاتی و تصمیم گیری مبارزه، نهضت اسلامی ایران وارد مرحله جدیدی شد و رفته رفته از واژه «انقلاب» استفاده شد.» ص 33
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما