loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان وحیانی در اندیشه علامه طباطبایی رحمه الله

ناشر امیرکبیر

نویسنده محمدجواد رودگر

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 176

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

عرفان وحیانی عرفانی است که مستقیماً و مستقلاً از متن قرآن کریم و سنت و سیره پیامبر اعظم(ص) و عترت طاهره اش(ع) استنباط، اصطیاد، استخراج و تبیین شده باشد. بدون تردید آموزه های وحیانی پاسخگوی همه نیازهای انسان از جمله نیاز معنوی و برآورنده انتظار آدمی در همه ساحت های وجودی اش از جمله ساحت سلوکی و عرفانی می باشد، لکن مردان خدایی چون علامه طباطبایی می طلبد که هم قرآن شناس و هم عترت شناسند تا بتوانند عرفان حقیقی را از منبع زلال وحی شکار کنند.

علامه طباطبایی از جمله کسانی است که با اشراف و اطلاع کامل از عرفان معهود و تاریخی تنها و تنها عرفان را از دل منابع اصیل شیعی استخراج و اصطیاد کرده است؛ ایشان بدون آنکه دست به تفسیرها و استحسان ها و تأویلات و تطبیقات خاصی بزند و گرفتار راه و روش صوفیانه و باطنیه و تأویل گرایان شود با تکیه بر ظواهر قرآن و سنت و فهم لایه های باطنی تر آیات و احادیث و درک و دریافت آداب و اسرار شریعت به رابطه دیالکتیکی و گفتمان ظاهر و باطن، عبارت و اشارت، لطافت و حقیقت و جهان های تودرتوی معارف وحیانی پرداخته و توانسته است «عرفان ناب اسلامی» را ارائه دهد یا نشانه ها و مقدماتی را فراهم سازد، نه اینکه عرفان موجود را بازسازی و غنی سازی کرده باشد و اصالت را به عرفانِ موجود داده باشد بلکه اصالت را به قرآن و عترت داده و عرفان را از چنین منابع زلالی کشف نماید و عرفان موجود را در پرتو آموزه های قرآنی و سنت و سیره نبوی و اهل بیتی تفسیر، نقد و تحلیل نماید.

در عین حال ارزش معرفتی و کارکردی عرفانِ موجود را نیز زیر سؤال نبرده و به محاق و انزوا نکشاند. علامه طباطبایی با داشتن روح و روحیه قرآنی و مشرب و منهج اهل بیتی، عرفان شیعی را فراروی بشریت نهاد و توحید و ولایت را بر متن های متین، زلال و معصوم و مصون از خطا و لغزش های وحیانی استوار ساخت و در واقع می توان گفت علامه طباطبایی سیر طبیعی تکامل علمی و عملی خویش را نیز به خوبی طی کرد و شاگرد مکتب قرآن، برهان و عرفان شد و در سه مدرسه یادشده یعنی: 1. مدرسه قرآن و اهل بیت(ع)، 2. مدرسه برهان و عقل قطعی و 3. مدرسه عرفان و شهود شریعت مدارانه رشد و بالندگی یافت.

علامه طباطبایی تولد و تکامل عرفان را از دل وحی قرآنی و بیانی به نظاره نشست تا توانست عرفان حقیقی و پایدار یا اصیل و مستقل را از سرچشمه های زلال کتاب و سنت کشف و تولید نماید و اصالت تفکر و معرفت عرفانی را در قرآن, نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه حیات بخش و سیره عملی معصومین(ع) اثبات و تبیین نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما