loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سخنی درباره نماز

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده سید هاشم رسولی محلاتی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 55

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 38281 10003022
12,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مؤلف، در این جزوه، مسائل «روزه» را در سه بخش مورد بررسی قرار داده است: «فضیلت و ثواب روزه به طور عموم»، «فضیلت ماه مبارک رمضان و ثواب روزه در آن» و «برخی از احکام مهم و مسائل مورد ابتلای آن.»

1- خدا، خود پاداش روزه است

از جمله احادیث جالب در این باره حدیثی است که بسیاری از اهل حدیث آن را نقل کرده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
قال الله تبارک و تعالی: الصوم لی و انا اجزی به.
خدای تبارک و تعالی فرمود: روزه برای من است و من خود پاداش آن هستم. (یا من خود به آن پاداش دهم).

توضیح: این حدیث از دو جهت مورد بحث است:
اول - از نظر اعراب و به اصطلاح ادبی، که آیا کلمه أجزی را بصورت معلوم و متکلم وحده و فتح همزه و کسر زاء بخوانیم؛ یعنی: من خود بدان پاداش دهم. یا به صورت مجهول - به ضم همزه و فتح زاء - یعنی من خود پاداش آن هستم.
دوم - از نظر معنا. بنابر هر دو معنی، این بحث پیش آمده که چگونه است چنین تعبیری درباره عبادتهای دیگر مانند نماز، حج، جهاد و امثال آنها و در روایات ذکر نشده است؟ و این سؤال پیش آمده که مگر عبادتهای دیگر برای خدا نیست و خدا بدانها پاداش نمیدهد؟ پس چرا این تعبیر فقط در مورد روزه بکار رفته است؟

اهل تحقیق و بزرگان حدیث در معنای آن وجوهی ذکر کردهاند، که شاید از همه بهتر و بیاشکالتر معنای ذیل باشد:
عبادات دیگر مانند نماز و روزه به هر حال توأم با عمل است و خواه ناخواه دیگران آن عمل را مشاهده میکنند اگر چه نیت انجام دهنده صد در صد خالص و برای خدا باشد، و همان مشاهده مردم سبب تقدیر و تمجید آنها خواهد شد، و یا در امثال جهاد، گذشته از تمجید مردم، از غنائم جنگی نیز بهره مادی میبرند.
بدین ترتیب بخشی - ولو اندک - از پاداش خود را در دنیا دریافت میدارند. اما شخص روزهدار هیچگونه عملی در ظاهر انجام نمیدهد و عبادت او همان امساک از خواستههای نفسانی و ترک لذتها و شهوات برای خدا و قصد انجام دستور الهی است که در ظاهر هیچ نشانه و نمودی ندارد، و این خدای متعال است که از عمل و نیت او آگاه است و پاداش او را باید بدهد و یا خود پاداش آن خواهد بود.

2 - زکات بدن، روزه است

این روایت در کتابهای زیادی از کتب حدیث از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که فرمود:
لکل شیء زکاة و زکاة الابدان الصیام.
هر چیزی را زکاتی است و زکات بدنها روزه است.
و در نهج البلاغه نیز به همین گونه از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل شده است.
توضیح: برای توضیح این حدیث نیز باید بگوییم همانگونه که در این روایت و روایات دیگر آمده، برای هر عضوی از اعضای بدن زکاتی بیان فرمودهاند، و زکات بدن را نیز روزه ذکر کردهاند.
زکات ظفر و پیروزی را عفو و بخشش؛
زکات جمال و زیبایی را عفاف و پاکدامنی؛
زکات علم را نشر و تعلیم آن به دیگران؛
زکات جاه و آبرومندی را شفاعت و وساطت برای رفع گرفتاری گرفتاران؛

و امثال اینها ذکر کردهاند. البته معنای زکات که نمو و یا تزکیه و پاکی باشد با آنچه در این روایات ذکر شده مناسب است، و روزه نیز این نقش را دارد که بدن را از نظر ظاهری و معنوی پاک و پاکیزه کرده و یا برای اطاعت و فرمانبرداری خدای تعالی رشد میدهد. شاهد بر این مطلب روایات دیگری است که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمود:
صوموا تصحوا
روزه بگیرید صحیح و سالم شوید.
در سخنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمده است، که فرمود:الصیام احد الصحتین. روزه یکی از دو بخش سلامتی است.

3 - روزه دار پیوسته در حال عبادت خداست

از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمود:نوم الصائم عبادة و صمته تسبیح. خواب روزهدار عبادت است و لب فرو بستن و سکوت او تسبیح.
و حدیث دیگری فرمود:الصائم فی عبادة الله و ان کان نائماً علی فراشه مالم یغتب مسلماً. روزه دار پیوسته در حال عبادت است اگر چه در بسترش خوابیده باشد در صورتی که غیبت مسلمانی نکند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما