loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

طنز در مثنوی معنوی (دوره سه جلدی)

طنز در متون ادب پارسی

ناشر امیرکبیر

نویسنده محمدعلی علومی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 328

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

طنز برشمردن عیب و نقص از روی غرض اجتماعی است که، صورت تکامل یافته ی هجو است. درک طنز در داستان های منظوم مثنوی زمانی امکان پذیر است که متوجه این مباحث و نکات بسیار مهم باشیم: توهم را حقیقت پنداشتن؛ تعصب ورزیدن بر توهم؛ متوجه به جزء بودن و غفلت از کل؛ توجه به ظاهر و گریز از باطن و معنا؛ خود را ناقص و تمام پدیده های مادی و معنایی عینی و ذهنی و نارسای وابسته به خود را محور حوادث کائنات دانستن؛ خود را محک و معیار سنجش نیک و بد قرار دادن از طریق قیاس؛ اعتماد کلی بر عقل ناقص؛ و اندیشیدن و رفتار بر اساس تقلید ناقص از نقایص دیگران و...

در آثار طنزآمیز مثنوی، با ایجاد شرایط و عوامل مذکور است که در تضادهای میان عقل کلی و جزئی و هم چنین در تضاد میان انسان کامل و ناقص، و میان هستی موجود با هستی موعود، ما مخاطبان در آستانه ی درک حقیقت از نوعی دیگر قرار می گیریم. طنز مولانا بر اساس همین تقابل ها ایجاد شده و شکل گرفته است. کتابچه ی حاضر به بررسی طنز و فکاهیات در دفتر اول و دوم "مثنوی معنوی"، سروده ی مولانا اختصاص یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما