loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تلخی ایام: گزیده شعر پروین اعتصامی

صد سال شعر فارسی 4

ناشر امیرکبیر

گردآورنده کتاب ساعد باقری | سهیل محمودی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 160

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، چهارمین جلد از مجموعه «صد سال شعر فارسی» است. این مجموعه حاوی گزیده اشعار پروین اعتصامی و معرفی مختصری از اوست. پروین اعتصامی در سال 1285 شمسی متولد شد. او را می توان یک اتفاق در عرصه ادبیات صد سال اخیر دانست. در سال 1214 اولین اشعار پروین چاپ شد. دیوان او از نظر کیفیت، کمیت، و نیز تاثیری که در میان خاص و عام دارد قابل توجه است. اشعار بیش تر دارای مضامین اخلاقی و معرفتی است. قطعه ها، مثنوی ها، قصیده ها، غزل های حکمی، قالب های دیگر و واژه نامه عنوان بخش های کتاب است. عنوان برخی از شعرهای مجموعه عبارتنداز: بام شکسته؛ پیام گل؛ تهی دست؛ حقیقت و مجاز؛ رنج نخست؛ شکایت پیرزن؛ نیکی دل؛ تیمارخوار؛ لطف حق؛ نااهل؛ آرزوها؛ بهای نیکی و آشیان ویران.

قطعه «نیکی دل» را از این کتاب:

ای دل، اول قدم نیکدلان/ با بد و نیک جهان ساختن است / صفت پیشروان ره عقل/ آز را پشت سر انداختن است/ ای که با چرخ همی بازی نرد/ بردن این جا همه را باختن است/ اهرمن را به هوس دست مبوس/ کاندر اندیشه تیغ آختن است/ عجب از گمشدگان نیست، عجب/ دیو را دیدن و نشناختن است/ تو زبون تن خاکیّ و، چو باد/ توسن عمر تو در تاختن است/ دل ویرانه عمارت کردن/ خوش تر از کاخ برافراختن است
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما