loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دلی به روشنی مهر: گزیده شعر محمود شاهرخی

صد سال شعر فارسی 18

ناشر امیرکبیر

گردآورنده کتاب ساعد باقری | سهیل محمودی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 155

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این مجموعه شامل اشعاری در قالب غزل، مثنوی، آزاد، و رباعی است که با عناوینی نظیر وادی عشق، معراج روح، انتظار، راز دل، جام چشمان، ایران، ماه، و سراب سروده شده است.محمود شاهرخی «جذبه» در آبان ماه سال 1306 شمسی در شهر بم به دنیا آمد. وی اولین شعر خود را در پیش از پانزده سالگی و در منقبت مولای متقیان امیرالمؤمنین (ع) سرود. از همان ابتدای نوجوانی به سروده های عارف بزرگ عطار نیشابوری علاقۀ بسیار داشت و با خواندن آثار شیخ نیشابور به وجد می آمد.

با شروع و وقوع انقلاب اسلامی، محمود شاهرخی نیز با شعر و کلام خود به روشنگری و تبیین حقایق دینی و منافع ملی می پردازد. او در همۀ سال های دفاع مقدس در جبهه ها و مراسم گوناگونی که برای همراهی با رزمندگان برپا می شده، حضور یافته و شعرش صدای رسای مظلومیت مردم و کشورش بود. در سال های پایانی عمرش به خلوت خود پناه می برد و کمتر در مجامع عمومی حاضر می شد و سرانجام نیز در آبان ماه سال 1388 شمسی پس از عمری تلاش فرهنگی و زندگی پارسایانه و سلوک عارفانه به سرای باقی شتافت و در مقبره بزرگان فرهنگ به خاک سپرده می شود.

محمود شاهرخی را می توان در زمرۀ شاعرانی برشمرد که به سنت شعر عرفانی و اخلاقی کاملاً پایبند بوده است. افزون بر دانش نظری که او در این حوزه دارد، منش و رفتار و شخصیتش نیز متأثر از همان آموزه های معنوی و معرفتی است. به تغزل و عاشقانه های توأم به شیدایی و شوریدگی گرایشی ندارد و به جای آن عرفان، اخلاق و زهد خالی از ریا اولین و بارزترین مشخصۀ مفهومی آثار اوست. با مرور شعرهای وی درمی یابیم شاعر در حیات خود به سبب همین منش پارساوار و معرفتی به آرامش و طمأنینه رسیده است. شعر وی مانند زندگی اش کم حادثه است، اما عمق و ژرفایی دارد که مخاطب را با خود همراه می کند. قصاید محمود شاهرخی از ارزشمندترین مدایح دینی و مناقب شیعی در روزگار ما است. بی هیچ تردیدی برانگیختگی خالصانه و ارادت خاضعانه شاعر نسبت به اولیای دین و ائمه معصومین، اساس و مبنای اصلی و اصیل این گونه قصیده ها است.

با قطعاتی هم چون: در دلم پرتوی از عشق بتابید سحر/ اشک باران بهاری شد و باری سحر/ دیده در ساحل رحمت به تمنا بنشست/ گهری از صدف چشم درخشید سحر/
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما