loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

The Holy Quran and the sciences of nature

قرآن و علوم طبیعت

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده مهدی گلشنی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 245

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اثر حاضر، تحلیلی است از دیدگاههای علمی و پدیدار شناختی قرآن کریم.

این کتاب از شش فصل تشکیل شده است: بعد علمی امت اسلامی، نقش علم و صنعت در جامعه اسلامی، رویکردی قرآنی به علم و ارزش های اخلاقی، ضرورت پیوند دانش با حکمت: یک نگرش قرآنی، بعد علمی قرآن کریم، شناخت طبیعت از نظر قرآن کریم.

نویسنده بر این اعتقاد است که؛ به علت پیشرفت علم و فناوری در غرب در دویست سال گذشته، مساله جایگاه علوم طبیعت (علوم فیزیکی و زیستی) در قرآن در یکصد سال گذشته همواره مورد بحث اندیشمندان مسلمان بوده و در مورد آن دیدگاه های مختلفی ابراز شده و پیرامون آن شبهات گوناگونی مطرح گشته است. وی بر این باور است که، گروهی اصالت را به معارف اسلامی داده اند و برای علوم جدید شانی قائل نشده اند و یا با آنها مخالفت کرده اند. گروهی دیگر علوم طبیعت را یک فعالیت بشری تلقی کرده اند و برای دین شانی در شناخت طبیعت قائل نیستند و بعضی از فضلای مسلمان برآنند که علم توصیه شده در قرآن هم شامل معارف خاص دین است و هم شامل علوم طبیعت.

هدف نویسنده اثبات اهمیت علم، به ویژه علوم طبیعی از نظر اسلام و قرآن است. به این منظور دوره تمدن اسلامی که علوم طبیعی به شکوفایی رسیدند تحلیل شده و نقش علوم طبیعی در خداشناسی و پیشرفت جامعه اسلامی بررسی شده است.
نویسنده با استخراج آیات مربوط به طبیعت شناسی به تحلیل آنها پرداخته و با نگاهی علمی - قرآنی مراحل شناخت طبیعت، مجاری شناخت و آفات و اصول شناخت طبیعت را از نظر قرآن بیان کرده است. در هر مورد به آیات قرآن و اقوال دانشمندان علوم طبیعی و عرفا اشاره کرده و نقش علوم طبیعی و پدیدارشناسی را در پیشرفت عقاید و تثبیت الهیات دینی بررسی کرده است. وی میگوید بیش از 750 آیه به پدیدههای طبیعی اشاره کرده و در همه آنها کشف هستی و تدبر در آن توصیه شده است.

کتاب «قرآن و علوم طبیعت» که در سال 1997 میلادی در نیویورک به زبان انگلیسی و توسط دانشگاه های Binghamton و Brigham Young به چاپ رسید، تاکنون به زبان های عربی، سواحلی، اندونزیایی، تایلندی و آلبانیایی ترجمه و منتشر شده و ترجمه آلمانی آن در دست انتشار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما