loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

the human being and his destiny

انسان و سرنوشت

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، گزیده کتاب انسان و سرنوشت نوشته آیت الله مرتضی مطهری است.
استاد مطهری در مقدمه فهرستی طولانی شامل بیست و هفت موضوع ارائه می کند که برای پاسخ به پرسش چرایی انحطاط مسلمین لازم است مورد بررسی قرار گیرند. البته استاد مطهری به وسعت این پژوهش واقف بوده و به همین دلیل اجرای کامل آن را منوط به همکاری سایر محققین و نویسندگان می دانست. با در نظر گرفتن سایر آثار استاد می بینیم که آنچه استاد از آن با عنوان «بحث هایی از علل انحطاط مسلمین» در نظر داشت، در سال های بعد مورد توجه استاد بوده است.
به گونه ای که موضوع اصلی برخی آثار یا بخشی از محتوای کتاب های استاد به موارد بیست و هفت گانه اشاره شده در مقدمه «انسان و سرنوشت»، اختصاص یافته است.
برخی از این موضوعات عبارت است از: شفاعت (کتاب عدل الهی)، حقوق زن در اسلام (کتاب نظام حقوق زن در اسلام)، شعوبیگری در جهان اسلام (کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران)، تقیه (کتاب سیری در سیره معصومین(ع)، اسلام و مقتضیات زمان (کتاب اسلام و نیازهای زمان)، انتظار فرج و قیام و انقلاب مهدی(ع).

بخش اصلی کتاب، به تحلیل موضوع «قضا و قدر » می پردازد.
رویکرد استاد در این کتاب، فلسفی است هر چند آن را بنابر آنچه در مقدمه آمده است در ضمن «بحث هایی از علل انحطاط مسلمین » قابل بررسی دانسته است. چرا که برخی غربیان اعتقاد به قضا و قدر را یکی از علل اصلی انحطاط مسلمین دانسته اند.
از نگاه استاد مطهری هر چند موضوع قضا و قدر یک مسئله متافیزیکی است و به فلسفه کلی و ماوراءالطبیعه مربوط است، ولی از دو نظر شایستگی دارد که در ردیف مسائل عملی و اجتماعی قرار گیرد. اول به این دلیل که نوع تصویر افراد از قضا و قدر بر رفتارهای اجتماعی آنها تأثیرگذار است چرا که روحیه و روش کسی که خود را دست بسته و بی تأثیر در تعیین سرنوشت می داند با کسی که خود را حاکم بر سرنوشت خود می شمارد متفاوت است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما