loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظام سیاسی در اندیشه سید ابوالاعلی مودودی

ناشر امیرکبیر

نویسنده سید مهدی علیزاده موسوی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 296

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

سید ابوالاعلی مودودی یکی از چهره های تأثیرگذار معاصر در شبه قاره است که علاوه بر فعالیت در حوزه های عملی سیاست که به تأسیس حزب بزرگ «جماعت اسلامی» در پاکستان انجامید، در حوزه نظریه پردازی نیز موفق بوده و آرا و نظرات وی تأثیراتی بر اندیشمندان سیاسی جهان اسلام داشته است. به نظر میرسد در عصر حاضر که در جوامع اهل سنت، جریانهای تکفیری، قرائت های تندی از نظریه سیاسی اسلام ارائه میکنند، نظام سیاسی مودودی و پشتوانه های کلامی آن میتواند بدیل خوبی برای جوامع سنی باشد و زمینه قرائتی معتدل از نظام سیاسی اسلام در میان اهل سنت ارائه کند. این اثر بر اساس چارچوب نظری «بحران محور» به بررسی نظام سیاسی مورد نظر مودودی میپردازد و مبانی کلامی آن را نیز توضیح میدهد.

سید ابوالاعلی مودودی یکی از اندیشمندان جهان اسلام است که دیدگاه های سیاسی کلامی او تأثیرات عمیقی در جهان اسلام داشته است. تحقیق حاضر کوشیده است با تکیه بر چارچوب نظری بحران محور، در پنج مرحله اندیشه سیاسی کلامی مودودی را بررسی نماید. از این رو ابتدا روزگار مودودی و وضعیت شخصی و شرایط زمان و مکان وی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه بحران های جهان اسلام از نگاه وی بررسی شده است. آنگاه به ریشه های اعتقادی و تاریخی این بحران ها با عنایت به نظریه مودودی پرداخته شده است سپس جامعه آرمانی مورد نظر وی با تکیه بر مبانی کلامی وی تحقیق شده است.البته در ترسیم جامعه آرمانی از چارچوب نظری تحلیل سیستمی استفاده شده است و در پایان نیز راه های برون رفت از جامعه غیر مطلوب به جامعه مطلوب از نگاه وی مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه
تعریف و بیان مسأله
اواخر قرن نوزدهم و بیستم، عصر استعمار زدایی از کشورهای اسلامی است. در این سال ها به ویژه در نیمه نخست قرن بیستم، مستعمرات توانستند خود را از زیر یوق استعمار کشورهای بزرگ برهانند و پیروزی خود را جشن بگیرند. اما پایان استعمار، برای این ملل، آغاز شد و تکامل نبود و هر یک با توجه به شرایط خاص اقلیمی و جمعیتی و امکانات و منابع با مشکلات جدیدی روبرو شدند که بحران های جدی بسیاری را برای آنها آفرید.
در این میان، اندیشمندان و روشنفکران کشورهای اسلامی به فراخور نوع نگاه و عقیده به تحلیل و ارایه راه حل برای مشکلات و بحران های موجود کشور خود و یا در سطح کلان برای جهان اسلام پرداختند. اما راه کارها و نظرات بسیار متنوع بود. برخی ریشه مذهبی داشت و برخی از شرق کمونیست و یا غرب لیبرال سرچشمه می گرفت.

در این میان یکی از مهم ترین کانون های اسلامی از نظر جمعیتی و اندیشه ای منطقه شبه قاره بود. این منطقه به سبب جمعیت زیاد از یک سو، و وجود استعمار پیر انگلستان و هم جواری با کفار «هندوها» کانون و مرکز اندیشه های اسلام گرایانه و آزادی خواهانه بود. و به همین سبب شاهد وجود اندیشه های مختلف و گاه متضاد در این منطقه هستیم.

سید ابوالاعلی مودودی از جمله متفکرانی است که در این فضا به نظریه پردازی و چاره جویی برای مشکلات موجود منطقه شبه قاره، به صورت خاص و برای مشکلات جهان اسلام، به صورت عام پرداخته است.
ویژگی اندیشه سیاسی او، تلاش برای ارایه نظریه ای کاملاً اسلامی است. لذا وی کوشید تا مانند بسیاری از هم عصران خود از غرب الهام نگیرد و یا نگاهی کاملاً سنتی و سلفی به سیاست بیندازد، کوشیده است تا با استمداد از اصول دینی، و بهره گیری از نظریات جدید سیاسی، نظریه ای هماهنگ، با جهان امروز و در عین حال کاملاً اسلامی ارایه نماید.و از این رو می توان گفت بررسی اندیشه او بدون در نظر گرفتن دیدگاه های کلامی وی عبث و بیهوده است.

ویژگی نظریه سیاسی و کلامی مودودی در این است که تأثیر اندیشه وی از مرزهای شبه قاره گذشته و بر اندیشه بسیاری از اسلام گرایان همچون سید قطب تأثیر مستقیم داشته است و حتی وی را یکی از بنیان گذاران بیداری اسلامی شمرده اند.
علیرغم نفوذ و تأثیرگذاری اندیشه مودودی در منطقه شبه قاره خصوصاً و در جهان اسلام عموماً متأسفانه تاکنون در کشور ما ابعاد مختلف نظریه سیاسی وی مورد متوجه قرار نگرفته است و در این زمینه اثر دیگری که بتواند نظریه وی را به طور کامل تبیین کند وجود ندارد. این تحقیق در پی آن است تا نظریه سیاسی مودودی را در پاسخ به بحران های موجود در جهان اسلام با تکیه بر اندیشه کلامی او بررسی کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما