loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چرا صنعتی نشدیم؟ (بررسی تاریخی موانع توسعه صنعت در ایران)

ناشر امیرکبیر

نویسنده زهرا صیامی دودران

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 221

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هدف اصلی در نگارش کتاب حاضر ، بررسی عوامل مؤثر بر جریان توسعه صنعتی ایران در دوره قاجاریه و شناخت موانع ساختاری توسعه صنعت بویژه شالوده های اجتماعی است . در این بررسی، مسئله توسعه نیافتگی در دوران قاجار و مقایسه آن با زمان حال به یک جریان منظم و یکسان در طول تاریخ ، مد نظر است . همچنین در این کتاب می توان به پاسخ این سؤال که آیا می توان دلایل و وقایعی را که در زمان قاجار منجر به توسعه نیافتگی شده اند را به زمان حال نیز تعمیم داد، دست یافت .

نویسنده در این کتاب موانع ساختاری و شالوده های اجتماعی موثر بر جریان توسعه صنعتی ایران در دوره قاجاریه را مورد بررسی قرار داده و با تحلیل اقتصادی دوره های گذشته موانع زیر را به عنوان مهم ترین موانع توسعه صنعتی در ایران تشریح می کند: 1ـ فقدان ثبات و امنیت در جامعه 2ـ وابستگی هیئت حاکمه 3ـ ساخت عشیره ای و قبیله ای خانواده در ایران4ـ تعرفه گمرکی نامناسب برای کالاهای وارداتی و صادراتی 5ـ ضعف قانون 6ـ خرافه پرستی و قدرگرایی در قالب مذهب 7ـ فرهنگ راحت طلبی و آماده خواهی ایرانیان 8ـ رشد بی تناسب بخش خدمات 9ـ فقدان افراد بصیر و آگاه در جهت توسعه کشور 10ـ ورود کالاهای خارجی و ارزانی آنها در مقایسه با تولیدات داخلی 11ـ دسیسه های استعماری دو دولت روس و انگلیس .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما