loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ژئوپلیتیک ایران در دوران جنگ سرد

ناشر امیرکبیر

نویسنده مهدی گلجان | اکبر عباسی نوذری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 189

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اصطلاح جنگ سرد، نخستین بار به وسیله ی روزنامه نگاران آمریکایی در سال 1947 بعد از جنگ جهانی دوم به کار برده شد. جنگ سرد، قطب بندی بعد از جنگ جهانی دوم و روابط این دو قطب یعنی بلوک های کمونیستی و کاپیتالیستی بود. ژئوپلیتیک یا سیاست های جغرافیایی، در حقیقت نتایج جغرافیایی یک سیاست است. به عبارت دیگر، در ژئوپلیتیک که معنی لغوی آن سیاست زمین است. نقش عوامل محیطی جغرافیا در سیاست بررسی می شود. با این توضیح کشور ایران در جنگ جهانی دوم، اهمیت سوق الجیشی و نقش حیاتی ویژه ای داشت. از یک طرف این سرزمین دروازه ای به سوی خاورمیانه و هندوستان و از طرف دیگر خط ارتباطی بسیار مهمی بین روسیه و متحدان اش بوده هم چنین یکی از خطوط حیاتی کمک رسانی متفقین به جبهه ی نبرد روسیه را تشکیل می داد. به همین دلیل کشور ایران در سال 1320 هـ ش به اشغال متفقین درآمد و به عنوان پل ارتباطی بسیار مهم جهت رسانیدن تجهیزات نظامی و آذوقه به اتحاد جماهیر شوروی از سوی متحدین آن کشور اهمیت روزافزونی یافت.

از تاریخ اشغال ایران به وسیله ی قوای متفقین که زمینه و امکان گسترش نفوذ همه جانبه ی ایالات متحده فراهم شد، مبارزه ی پنهانی بین انگلستان و آمریکا بر سر ایران و چگونگی تقسیم قدرت در این کشور آغاز گردید. کتاب حاضر در هفت فصل به تعریف ژئوپلیتیک، جنگ سرد و مختصات آن، ایران و مرحله ای اول و دوم جنگ سرد، ایران و مرحله ی سوم و چهارم جنگ سرد، ایران و مرحله ی جدید جنگ سرد، بررسی و جایگاه استراتژیک ایران پس از جنگ سرد اختصاص یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما