loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیین رستگاری: مصاحبات حضرت علامه آیه الله حاج محمدحسین حسینی طهرانی با بعضی از اصدقاء در رابطه با سیر و سلوک الی الله

دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع 2

4 (1)

ناشر مکتب وحی

نویسنده سید محمدحسین حسینی طهرانی

مستندساز سید محمدرضا حسینی طهرانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 204

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 39184 10003022
100,000 95,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از آثار برجسته ایشان کتاب آیین رستگاری است که شامل مصاحبات علامه آیت الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی(ره) با بعضی از دوستان صدیقش درباره سیر و سلوک الی الله است.این اثر، سخنان علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی است که در آن حرکت به سوی توحید را پس از طی مراتب سلوک، شرح می کند.

کتاب حاضر در شش جلسه، مراتب سلوک و آیین رستگاری را شرح داده است. «منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان» عنوان نخستین جلسه این اثر است و جلسه دوم این اثر، چشم پوشی از هر چه غیرخدایی است را شرح می دهد. «بحثی در کتمان اسرار الهی و آثار سوء کشف سر» عنوان سومین جلسه این مجموعه است و جلسه چهارم به «لزوم متابعت کامل از استاد در سیر و سلوک الی الله» اشاره دارد. «چند رکن مهم در سیر و سلوک الی الله» عنوان مطلبی است که در جلسه پنجم این اثر، به آن پرداخته می شود.

جلسه ششم این اثر، «مراقبه و تزکیه و مواظبت در سیر و سلوک» را برای سالکان توضیح می دهد. پیمودن راه خدا تنها به حرف و گفتار نیست؛ بلکه توام با عمل است.

ایشان در ادامه مبحث «منظور و مقصود پروردگار از خلقت انسان» می فرماید:
بهشتی ها به جهنمی ها می گویند: «قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا؛ ما آنچه را که خدا به ما وعده داد از بهشت و رضوان و فضاهای واسعه، همه را حق و استوار یافتیم! آیا آنچه را هم که پروردگار شما به شما بیم داده بود و بر حذر داشته بود حق و استوار یافتید؟! چنانچه می فرماید: «وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَی سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ»

غل همین کثافات را می گویند، مثلا شکر را که می خواهند آب کرده و شیرینی درست کنند، روی آن اول یک کثافاتی می گیرد، و بعد باید ماده ای به آن بزنند، مثل آن ماده ای که می زنند و تمام کثافات را می گیرد، پاک و صاف و طیب و طاهر می کنند. خدا قلوب مۆمنین را این طور از هر غل و تاریکی و کدورت بیرون می آورد.

بعد کم کم به جایی می رسد که انسان به همه اهل عالم حتی به کفار و اشقیا به نظر محبت و عطوفت نگاه کرده و برای آنها دلسوزی می کند، برای کافرها دلسوزی می کند، و می گوید: ای خدا بیا این فرد را هدایت کن! کافر است اما هدایتش کن.

زحمت می کشد آنها را هدایت کند، رحمت می کشد آنها را مسلمان کند. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم جنگ می کردند، کشته می شدند کشته می دادند، برای اینکه آنها مسلمان شده، راه خودشان را پیدا کنند و بروند. انسان یک نظر رحمت واسعه ای به همه خلق پیدا می کند و برای همه خلق، خیر خواه است و هر کدام را به حسب درجه و مرتبه خود، خواهان است، دوست دارد که همه راه مستقیم و صراط انسانیت و اسلام را طی کنند و به خدا برسند و به سوی مقصد و ممشای صحیح قدم بردارند. دیگر هیچ غلی، حسدی، کبری، دغدغه ای، غشی، نگرانی ای در آن نفس نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما