loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه جهان ما 29: انگلستان

ناشر امیرکبیر

نویسنده کیومرث امیری

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 144

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه جهان ما شامل کتابهایی است که به طور مختصر اما کاربردی و مفید به معرفی کشورهای جهان می پردازد. هر کدام از کتابهای این مجموعه افزون بر آنکه می تواند منبعی روزآمد و کامل برای تحقیق و مطالعه درباره یک کشور باشد قابلیت این را دارد تا به عنوان یک راهنمای دستی در مسافرت استفاده شود.

کتاب های مجموعه «جهان ما» که توسط انتشارات امیرکبیر منتشر می شود، با هدف ترغیب جوانان کشور به شناخت دنیای پیرامون، منتشر می شود. در هر کتاب از این مجموعه، یک کشور از جنبه های گوناگون تاریخ و جغرافیا، سیاست و اقتصاد، اجتماع و فرهنگ بررسی و معرفی می شود. نوع قطع کتاب های این مجموعه و حجم مختصر صفحات، امکان ارائه اطلاعات تفصیلی را سلب می کند، اما تلاش شده است در حجم مذکور، مسائل و موضوعات اصلی مطرح شوند.

سرزمین و اقلیم ، موقعیت و حدود ، موقعیت جغرافیایی ، آب و هوا ، جمعیت و شهرهای مهم ، منابع طبیعی و معدنی ،رودخانه تیمز ، در عرصه روزگار ، دوره باستان ، جنگهای فرانسه و انگلیس ، هنری هشتم و استقلال از کلیسا ،سرآغاز استعمارگری ، دوران ملکه ویکتوریا ، انگلستان و جنگ جهانی اول ، جنگ جهانی دوم و بریتانیای کبیر ، وینستونچرچیل ، پس از جنگ جهانی دوم ، دوران تاچریسم ، روابط ایران و انگلیس ، زندگی و مردم ، ویژگیهای انگلیسیها ،دین و مذهب، مسلمانان در بریتانیا ، ماه رمضان ، عاشورا ، پرچم بریتانیای کبیر ، مناسبت ها و تعطیلات رسمی ، جشن طلاق ، غذاهای رایج ، بهداشت و درمان ، سیاست و حکومت ، اقتصاد و معیشت ، احزاب سیاسی ، نظام مالیاتی ،واحد پول ، فرهنگ و هنر ، ویلیام شکسپیر ، جورج برنارد شاو ، چارلز دیکنز ، چارلی چاپلین ، برتراند راسل ، نظامآموزشی ، آموزش عالی ، دانشگاه آکسفورد ، دانشگاه کمبریج ، کالج سلطنتی لندن ، دانشگاه لندن ، مطبوعات ، سفر و گردشگری از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب حاضر مورد بررسی قرار میگیرند.

روابط ایران با انگلیس پیشینهای به قدمت چندین سده دارد . با حضور کمپانی هندشرقی در هندوستان و کنترل اینکشور از سوی کمپانی و همسایه شدن با ایران در قرن نوزدهم ، این روابط ابعاد و دامنه بیشتری پیدا کرد.این کشور در دوره دوم جنگهای ایران و روسیه، در صحنه سیاسی ایران فعال شد و سیاستش این بود که ایران ، هم حفظ شود هم ضعیف بماند تا روسها نتوانند بیش از این وارد ایران شوند و خطری برای هند ایجاد کنند. نتیجه میانجیگریانگلیسها در جنگهای ایران و روس قرارداد ننگین ترکمانچای و گلستان بود که استقلال و تمامیت ارضی ایران را تضعیفکرد. انگلیسیها در ادامه سیاستهای خود در ایران، به تحریک شاه خلیلالله رهبر اقلیت اسماعیلیه در کرمان، اقدامکردند. پس از آن در مذاکرات ایران و عثمانی برای تعیین حدود مرزی دو کشور، بار دیگر انگلیسیها دخالت کردند.

سرهنری ویلاک، کاردار سفارت انگلیس در تهران ، در این مذاکرات اختلاف به وجود آورد و کار را به جایی رساند کهفتحعلی شاه ، میرزا صالح شیرازی را راهی اروپا کرد تا از وی به دربار سلطنتی شکایت کند . در سال 1833 ، به دستورعباس میرزا ولیعهد ، محمد میرزا فرزند وی ماموریت یافت تا شهر هرات را به تصرف درآورد انگلیسی ها این کار رابرنتافتند و سفیر خود در تهران به نام مکنایل ، به دنبال عباس میرزا راهی خراسان کردند . وی که با عباس میرزادوستی داشت ، شروع به تهدید و ترغیب وی برای جلوگیری از حمله به هرات کرد ؛ اما مرگ نابهنگام عباس میرزا وکمک انگلیسی ها به کامران میرزا ، حاکم هرات ، ایرانی ها را از به دست آوردن مجدد هرات بازداشت . با مرگولیعهد ، دوره تازه ای از دخالتهای انگلیسیها در ایران شروع شد ...

پس از ملی شدن صنعت نفت ، انگلیس کارشناسان نفتی خود را از ایران برد و اقدام ایران در ملی کردن صنعت نفت بهدیوان بین المللی داوری لاهه شکایت کرد ؛ اما در هیچ کدام از این اقدامات موفق نشد ... با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران ، در بهمن ماه سال 1357 و بروز تحولات انقلابی در ایران ، دولت انگلیس اقداماتی علیه ایرانیان ، به خصوص دانشجویان ایرانی در انگلیس ، انجام داد و سخت گیریهایی در این زمینه آغاز کرد . این اقدامات به تشدید تنشها میان دو کشور و برگزاری نخستین تظاهرات مردمی ضد انگلیس در اواخر سال 1357 در تهران منجر شد ... حمله یک جانبه
آمریکا به عراق در سال 1381 ، و همراهی بی قید و شرط انگلیس از سیاست های جنگی واشنگتن ، موجب آغاز دورتازهای از تنش در روابط شد.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1390
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1390
  • شمارگان
    3000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    جیبی
  • تعداد صفحات
    144
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    135
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 23 دی 1394
  • شناسه
    39247
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما