loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه جهان ما 25: اسپانیا

سرزمین و مردم

ناشر امیرکبیر

نویسنده ماهوش آموزگار

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 188

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه جهان ما شامل کتابهایی است که به طور مختصر اما کاربردی و مفید به معرفی کشورهای جهان می پردازد. هر کدام از کتابهای این مجموعه افزون بر آنکه می تواند منبعی روزآمد و کامل برای تحقیق و مطالعه درباره یک کشور باشد قابلیت این را دارد تا به عنوان یک راهنمای دستی در مسافرت استفاده شود.

مجموعه جهان ما با هدف ترغیب جوانان ایرانی به شناخت دنیای پیرامون تدوین و منتشر می شود. در هر کتاب از این مجموعه یک کشور از زوایای گوناگون تاریخ و جغرافیا، سیاست و اقتصاد، اجتماع و فرهنگ مورد بررسی و معرفی قرار می گیرد. بخش ویژه ای از این کتاب ها به معرفی فضای سیاحتی کشورها اختصاص یافته است، تا حتی به عنوان یک راهنمای سفر نیز به کار آید.

«سرزمین و اقلیم»، «در عرصه روزگار»، «زندگی و مردم»، «سیاست و حکومت»، «اقتصاد و معیشت»، «فرهنگ و هنر» و «سفر و گردشگری» بخش های کلی کتاب هستند که هرکدام شامل عناوین فرعی زیادی هستند. در بخش «سرزمین و اقلیم»، حدود و مساحت، کوه ها و دره ها، دریاها و رودخانه ها، آب و هوا، پوشش گیاهی، جمعیت و شهرهای مهم اسپانیا مانند مادرید، والنسیا، بارسلون، کوردوبا، گرانادا و مالاگا تشریح شده اند.

در قسمت «در عرصه روزگار» زندگی مردم اسپانیا طی سالیان مختلف روایت شده است. ادوار باستان، دوره اسلامی، انگیزسیون در قرون طلایی، قرن بیستم، جنگ داخلی، دیکتاتوری فرانکو، دوران پادشاهی و در نهایت حکومت سوسیالیست ها قسمت هایی هستند که در این بخش از کتاب درباره شان توضیح داده شده است.

ریشه های اعتقادی و اجتماعی مردم اسپانیا در بخش بعدی کتاب یعنی «زندگی و مردم» شرح داده شده است. به عنوان مثال در ابتدای این بخش عنوان شده است که نام اسپانیا از ریشه واژه Hispania مشتق شده است که رومی ها برای اشاره به سرزمین های شبه جزیره ایبری از آن استفاده می کردند. Hispania واژه ای فنیقی است که نخستین بار در کتیبه هایی به زبان اوگاریتی در هزاره دوم پیش از میلاد ثبت شده است.

قانون اساسی، ساختار حکومت و روابط ایران و اسپانیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مباحثی هستند که در بخش «سیاست و حکومت» مطرح شده اند. در بخش «اقتصاد و معیشت» هم مسائلی درباره نظام اقتصادی اسپانیا، صنعت نساجی، صنعت شتر مرغ و حمل و نقل عمومی در این کشور آمده است. ادیبان، دانشمندان، موزه ها، کتابخانه ها، مطبوعات و رسانه ها و ... در اسپانیا هم از دیگر مواردی هستند که در فصل «فرهنگ و هنر» کتاب معرفی شده اند. جاذبه های توریستی شهرها و نواحی مختلف اسپانیا هم پایان بخش مطالب این کتاب است.

مورخان معتقدند که مراسم کشتن و مرگ گاو، فرصتی برای جشن و سرور مردم بوده و در جشن های عروسی، مراسم گاوبازی را ترتیب می دادند. چرا که معتقد بودند گاو،به زوج جوان برکت و نعمت عطا می کند. در گذشته خدنگ های خاردار توسط عروس با کاغذهای رنگی تزئین می شد تا در طول مسابقه در پشت گردن گاو فرو نشانده شوند. شاید علت استفاده از این خدنگ ها از همین رسم نشات گرفته شده باشد.

مسابقه گاوبازی در موارد بسیار، بخشی از مراسم روز گرامیداشت یاد قدیسین نیز بوده است. نمونه بارز این امر، جشن سان فرمین است که هر ساله در ماه جولای برگزار می شود. اسپانیایی ها، فرد گاوباز را ماتادور می نامند و در نظام ارزشی خود برای او احترام فوق العاده ای قائل هستند. ماتادورهای معروف قرن بیستم، یکی «خوان بل مونته» نام دارد که در سال های طلایی عمر خود شیوه نوینی از هنر گاوبازی را ابداع کرد. حریف بی نظیر او «خوزه لیتو» از جمله گاوبازهای شهیری است که در سال 1920 در میدان تالاور کشته شد....
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1389
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1389
  • شمارگان
    3000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    جیبی
  • تعداد صفحات
    188
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    162
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 23 دی 1394
  • شناسه
    39251
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما