loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه جهان ما 26: امارات متحده عربی

سرزمین و مردم

ناشر امیرکبیر

نویسنده الهام بازدار

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 170

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه جهان ما شامل کتابهایی است که به طور مختصر اما کاربردی و مفید به معرفی کشورهای جهان می پردازد. هر کدام از کتابهای این مجموعه افزون بر آنکه می تواند منبعی روزآمد و کامل برای تحقیق و مطالعه درباره یک کشور باشد قابلیت این را دارد تا به عنوان یک راهنمای دستی در مسافرت استفاده شود.

مجموعه جهان ما با هدف ترغیب جوانان ایرانی به شناخت دنیای پیرامون تدوین و منتشر می شود. در هر کتاب از این مجموعه یک کشور از زوایای گوناگون تاریخ و جغرافیا، سیاست و اقتصاد، اجتماع و فرهنگ مورد بررسی و معرفی قرار می گیرد. بخش ویژه ای از این کتاب ها به معرفی فضای سیاحتی کشورها اختصاص یافته است، تا حتی به عنوان یک راهنمای سفر نیز به کار آید.مناطق جغرافیایی، آب و هوا، نژاد، زبان، دین، مراکز آموزشی، اعیاد مذهبی، سیاست، رسانه ها، ادبیات و هنر از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده کوشیده اطلاعاتی مفید درباره آن ها به مخاطبش ارایه کند.

مجموعه «جهان ما» از انتشارات امیر کبیر یکی از بهترین آثار منتشر شده در حوزه جغرافیا می باشد. در این سری کتاب ها خواننده با کشورهای مختلف جهان و موقعیت جغرافیایی آن ها از تمامی زوایا آشنا می شود.

سرزمین و اقلیم ، تقسیمات اداری و شهرهای مهم ، در عرصه روزگار ، زندگی و مردم ، سیاست و حکومت ، اقتصاد و معیشت ، فرهنگ و هنر و همچنین سفر و گردشگری از جمله فصول گوناگون کتاب حاضر است. در مقدمه ابتدای کتاب نویسنده امارات متحده عربی را کشوری معرفی می کند که در جنوب خلیج فارس واقع شده و عضو شورای همکای خلیج فارس است ، متشکل از هفت امیرنشین بزرگ و کوچک مستقل است که به صورت یک نظام فدرالی مبتنی بر توارث و آیین های قبلیه ای اداره می شود.

الهام بازدار ادامه می دهد که امارات از یک سو تلاش می کند تا خود را کشوری پیشرفته و توسعه یافته معرفی کند و توسعه اجتماعی و اقتصادی را اولویت اصلی کشور در نظر گرفته است. اما از سوی دیگر، توسعه سیاسی را فرو نهاده و سنت های قبیلگی را مبنای حکومت و نهادهای سیاسی ، حقوقی و مدنی قرار داده است.

موقعیت و حدود ، آب و هوا ، کوه ها، آبشار وریعه، دره حام، جزایر، پوشش گیاهی، حیات وحش، بنادر، تقسیمات اداری و شهرهای مهم ، ابوظبی ، دبی ، شارجه ، عجمان ، ام القوین ، راس الخیمه ، فجیره ، جمعیت و ترکیب جمیعتی از جمله مباحث طرح شده در فصل سرزمین و اقلیم کتاب حاضر است.

نویسنده در این فصل تاکید می کند که بسیاری از ساکنان این کشور را هنوز عرب های صحرانشین تشکیل می دهند ولی با این حال تعداد آنها از کارگران مهاجر غیر عرب کمتر است. در شهرک های ساحلی تعداد زیادی ایرانی ، هندی ، پاکستانی و آفریقایی سکونت دارند.
نویسنده در بخش نبردها و قراردادهای انگلیس با قواسم توضیح می دهد که سالهای بین 1820 تا 1834 رقابت بین شیوخ شارجه و ابوظبی برای تسلط بر سراسر سواحل جنوبی خلیج فارس بالا گرفت که سرانجام با بستن پیمانی بین این دو جزیره پایان گرفت . در سال 1835 کاپیتان کمپل کفیل نمایندگی سیاسی انگلیس در خلیج فارس موافقت شیوخ شارجه ، دبی ، عجمان و ابوظبی را برای امضای یک قرارداد ترک مخاصمه دریایی کسب کرد و نخستین مصالحه بین شیوخ را بوجود آورد.

دین و مذهب ، شیعیان در امارات ، زبان و خط ، آداب و رسوم ، پوشش های محلی ، غذاهای محلی عربی ، ورزش های سنتی ، عاشورا در امارات ، ماه رمضان و همچنین نوروز در ادامه مباحث کتاب امارات در فصل زندگی و مردم به اطلاع خوانندگان کتاب رسانده می شود. نویسنده در بحث ماه رمضان در امارات توضیح می دهد که چون تعداد مهاجران خارجی در دبی و ابوظبی بسیار زیاد است علی الاصول باید روزه خواری زیاد باشد، اما با تبلیغات غیرمستقیم دولت وضع به گونه ای درآمده که غیرمسلمان نیز به نشانه احترام به این ماه از خوردن ، نوشیدن و سیگار کشیدن در اماکن عمومی خودداری می کنند و روزه خواری در مکان های عمومی مشاهده نمی شود و حتی افراد غیر مسلمان هم در طول ماه رمضان لباس های پوشیده تری به تن می کنند و رفتارهای باوقاری از خود به نمایش می گذارند.

الهام بازدار در فصل سیاست و حکومت کتاب حاضر شیخ زاید بن سلطان آل نهیان را بعنوان موسس و بنیانگذار حکومت امارات متحده عربی معرفی می کند که با همکاری شیخ راشد بن سعید آل مکتوم به تاسیس این اتحاد همت گمارده است . اولین نخست وزیر کشور امارات ، شیخ مکتوم بن راشد بوده است . پس از در گذشت بنیان گذار این کشور ریاست حکومت امارات در سال 2004 میلادی به شیخ خلیفه بن زاید رسید و او شیخ محمد بن راشد حاکم دبی را بعنوان نایب رییس و نخست وزیر کشور تعیین کرد .

محصولات صادراتی و وارداتی ، سیاست ارزی و واحد پول ، تولیدات ناخالص داخلی امارات ، امارات اولین بازار منطقه ای الماس ، فرودگاه دبی ، دانشگاه آمریکایی شارجه ، دانشگاه دولتی شارجه ، نویسندگان و شعراء در امارات ، وسایل ارتباط جمعی ، شهر رسانه ای ، مطبوعات ، روزنامه ها ، مجلات فارسی زبان در امارات ، تلویزیون ، رادیو ، تارنمای رسمی دولت امارات ، کتابخانه ها ، تلفن ، پست ، دی اچ ال در امارات و همچین بحث اینترنت در فصول اقتصاد و معیشت و فرهنگ و هنر کتاب حاضر توسط نویسنده مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد . نجوم الغانم و محمد صالح القرق در زمره نویسندگان و شعراء در امارات معرفی می شوند . نجوم الغانم یکی از شاعران ، نویسندگان و کارگردانان زن در در امارات متحده عربی است . او مدیر موسسه مطالعات انتقادی امارات و همچنین عضو هیئت سازمان میراث فرهنگی و آثار امارات و ابوظبی نیز می باشد . نجوم الغانم در گردهمایی شاعران و در جشنواره های بین المللی شعر در کشورهای مختلف جهان در جهان عرب و نیز کشورهای اروپایی شرکت می کند .

آخرین فصل کتاب حاضر با عنوان سفر و گردشگری از فصول مهم کتاب امارات متحده عربی بویژه برای گردشگران و مسافرانی است که قصد سفر و دیدن نقاط زیبا و تفریحی این کشور را دارند. برج خلیفه ، مسجد شیخ زاید ، جبل حفیت ، قلعه هیلی العین ، قلعه جاهلی ، قلعه مریجب ، پارک خور ، پارک صفا ، پارک مشرف ، پارک ساحلی جمیرا ، پارک ساحلی الممز ، پارک آبی وادی وحشت ، سرزمین عجایب ، سیاره سحرآمیز ، باغ وحش دبی ، جزایر نخلی جمیرا جزیره نخل دیرا ، جزیره جهان ، جزیره جبل علی ، دهکده میراثی ، بستکیه ، شندغه ، خانه شیخ سعید ، اتوبوس آبی خاکی شگفت آور ، تور صحرا ، شهر ورزشی دبی ، وافی سیتی ، لمسی پلازان ، مرکز الغریر ، بازار دبی ، پیست اسکی سرپوشیده دبی لند ، سیتی سنتر ، برجمان ، بازار ابن بطوطه ، مرکاتو ، بازار کرامه ، بازار مرشد ، بازار طلا ، مجلس غریفه ، مسجد جمیرا ، قلعه حنا ، موزه دبی ، دیدنی های ام القوین ، آثار تماشایی راس الخیمه ، جلفار فجیره و دیدنی هایش ، دهکده میراثی فجیره ، قلعه اوحله ، وادی حام ، جمعه بازار فجیره ، قلعه بثنه ، بازار العرصه ، بازار المریجه ، میدان روله ، آثار قلعه بن عیسی و همچین موزه عجمان از جمله مکان ها دیدنی و قابل توجه برای مسافران در امارات متحده عربی معرفی می شوند .
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1390
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1390
  • شمارگان
    3000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    جیبی
  • تعداد صفحات
    170
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    150
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 23 دی 1394
  • شناسه
    39269
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما