loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جهان مسیحیت

ناشر امیرکبیر

نویسنده اینار مولند

مترجم محمدباقر انصاری | مسیح مهاجری

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 527

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب، دایره المعارفی درباره کلیساها و فرقه های گوناگون مسیحی است و نویسنده سعی کرده است تمام جهان مسیحیت را در نظر داشته باشد. البته پرداخت نویسنده به کلیساها و فرقه ها از حد یک معرفی اجمالی فراتر می رود و او به تفصیل و در کمال بی طرفی چهره ای از کلیساها، اصول اعتقادی آنها، فرقه های گوناگون، مشخصات اصلی و راه های عبادی آنها را نیز ترسیم می کند.

پروفسور اینارمولند، ابتدا این کتاب را به زبان نروژی نوشت، سپس خود او عهده دار ترجمه آن به زبان انگلیسی شد. کتاب در هر دو زبان با استقبال چشمگیری روبه رو شد، هم در کشورهای اسکاندیناوی و هم در کشورهای انگلیسی زبان «جهان مسیحیت» از جمله کتاب هایی است که می توان آن را به روش های گوناگون خواند. نخست کسانی که به مقولات دینی علاقه مند و پیگیر آن هستند، می توانند کتاب را تهیه و سرفصل های آن را مطالعه کنند، ورقی بزنند، در کتابخانه خود نگه دارند و به صورت یک مرجع از آن استفاده کنند. در نوع دیگر می توان برای آشنایی بیشتر با «جهان مسیحیت» کتاب را از اول تا آخر خواند و آن گاه به صورت مرجع از آن استفاده کرد؛ اما اگر بخواهیم خواندنی پویا و فعال داشته باشیم، خواندن یک باره کتاب به هیچ وجه کافی به نظر نمی رسد و شاید آرام آرام پیش رفتن مفیدتر باشد.

خواندن های دوباره، خط کشیدن زیر سطرها و علامت زدن بخش هایی که به آنها علاقه مندیم، در مورد این کتاب ضروری است؛ مگر آن که خواننده خود متخصص یا از هوش وافری برخوردار باشد.

بیش از هر کس، کتاب برای طلاب، روحانیان، متخصصان، علاقه مندان و محققان ادیان مفید است: اما حضور آن در هر کتابخانه ای می تواند ثمربخش باشد. البته «جهان مسیحیت» در ذات خود بیش از یک کتاب مرجع که گاه و بیگاه مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ارزش است؛ چرا که تقریباً همه مسائل مربوط به آیین مسیحیت از آغاز تا قرن بیستم را به طور همه جانبه بررسی می کند و در عین حال که تاریخ کلیساست، اطلاعات گسترده ای هم در زمینه های اعتقادی و هم آداب و رسوم عبادی همه فرقه های مسیحیت در اختیار خواننده می گذارد.

از جهت های بسیار متفاوتی می توان به این کتاب نزدیک شد. یکی از ابتدایی ترین این جهت ها اختلافات و تشابهات اسلام با مسیحیت است. طرح مختصر این مسأله و استفاده از کتاب «جهان مسیحیت» برای پاسخگویی به آن می تواند شمایی کلی از کتاب در ذهن مخاطب مجسم کند تا دریابد فضای عمومی کتاب چگونه است. در این راستا از بین مقولات مختلف یکی از ابتدایی ترین بحث ها، یعنی بحث ازدواج را برمی گزینیم.

در مسیحیت نیز همانند اسلام پیمان ازدواج با حضور شهود صورت می گیرد و بر اولین آمیزش جنسی تأکید شده است. اما برخلاف اسلام راه طلاق در مسیحیت پیش بینی نشده است و طلاق در دادگاه های دولتی نیز اعتبار ندارد. جدا شدن زن و شوهر جایز است، اما ازدواج مجدد خیر. ضمن اینکه بدیهی است ازدواج موقت (اسلام شیعی) و تعدد زوجات نیز در مسیحیت وجود ندارد. علاوه بر همه اینها کلیسای کاتولیک رم ازدواج را امری جسمانی می داند و آن را مانند شعائری چون تعمید و عشای ربانی روحانی نمی شمرد، برخلاف اسلام که توجه به تن را نیز برای بهبود وضعیت روحی سفارش می کند.
در مورد تعدد زوجات ذکر این نکته ضروری است که یکی از فرقه های مسیحی به نام «مورمونیسم» (mormonism) گویا در دوره ای طرفدار تعدد زوجات بوده است، چنان که دکتر مولند می نویسد: «مورمونیسم نیز مانند اسلام در یکی از مراحل تاریخی اش از تعدد زوجات حمایت کرد، ولی تفاوت های مهمی نیز وجود دارد. مورمونیسم از پافشاری شدیدی که اسلام در مورد توحید دارد و اساس اش بر آن استوار است سهمی ندارد و پیروان آن همواره مدعی بوده اند که مسیحی اند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما