loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گتسبی بزرگ

رمان های بزرگ دنیا 10

ناشر امیرکبیر

نویسنده اسکات فیتس جرالد

مترجم کریم امامی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 254

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در معرفی صد رمان برتر قرن بیستم، بلندترین جایگاه به گتسبی بزرگ رسیده است. اثر نویسنده معاصر امریکایی که رمان های دیگرش هم زبانزد ادبیات دوستان هست. اما گستبی به قول معروف چیز دیگریست. گتسبی بزرگ ماجرای صفا یکرنگی و جوانمردی است و پاسخی که آدمیان به این خصایل انسانی می دهند. افسری جوان و بی پول به نام گتسبی به دختری متمول دل می بندد غافل از این که این علاقه یک طرفه است. گتسبی اما راضی به این واقعیت نمی شود و تمام تلاشش را صرف ثروت اندوزی و کسب شهرت می کند تا شاید بتواند به آرزویش برسد. اگرچه در انتها چنین می شود ولی روزگار و آدم هایش درس تلخی به او می دهند. درسی که به قیمت جانش تمام می شود. کسانی که زندگی فیتزجرالد را از نزدیک مطالعه کرده اند رمان گتسبی را کپی دیگری از زندگی او و همسرس زلدا می دانند و در نهایت منتقدان معتقدند رمان گتسبی بزرگ از آن دسته داستان هایی است که هرکسی باید پیش از مرگ بخواند.

این اثر، آمیخته با خاطره هایی شخصی که به نثری پرتحرک بیان شده است، ماجراهای جی گتسبی، جوان جاه طلب و بی دانش و رمانتیکی است متعلق به خانواده ای بی بضاعت از میدل وست. ماجراهای این جوان، که در واقعیت جیمز گتس نام دارد، امروزه در ایالات متحد شناخته شده است. از سویی، گتسبی محرم راز پسران هرزه و ناشناس، و ماجراجویی دوست داشتنی است، و راوی- شخصی به نام کاراوی – ضمن این که اعمال گتسبی را تنفرانگیز می شمارد.

نکته جالب درباره رمان این است که مضمون داستان شباهت بسیاری به زندگی خود اسکات فیتس جرالد دارد. او زلدا را که دختری ثروت مند بود، از خانواده اش بیرون کشید و تا پایانِ عمر نسبتا کوتاهش سعی کرد از طریق دست و دل بازی های فراوان او را هم چنان عاشق و شیفته نگاه دارد. در حقیقت شباهت فیتس جرالد و گتسبی از تصویری ناشی می شود که نویسنده از آمریکای ولخرج دهه بیستِ قرنِ بیستم ارائه می دهد. آمریکای این دوره آمریکایی ست در اوج رونق اقتصادی که می توان با هوش و استعداد و البته قاچاق و خلاف ره صدساله را یک شبه طی کرد و ثروت مند شد. گتسبی در رمان گتسبیِ بزرگ همین کار را می کند اما مثل خود فیتس جرالد به همان راحتی که پول درآورده، به همان راحتی نیز حاضر است همه را بر باد بدهد؛ گویی قرار نیست فردایی در کار باشد.
برخی معتقدند گتسبیِ بزرگ به نوعی پیش بینی هنری فیتس جرالد نیز بود؛ آن گاه که نویسنده در دهه چهلم عمرش، همسرش را از دست رفته یافت و به ناگاه مرگش فرا رسید.

چینین اعتراف می کند: « در این مرد چیزی فوق العاده وجود داشت؛ نمی دانم چه حساسیت شدیدی نسبت به وعده های زندگی در او بود که گویی به یکی از ماشینهای پیچیده ای شبیه می شد که زمین لرزه ها را از فاصله ده مایلی ثبت می کنند.» گتسبی، که جنگ 1917- 1918 را با درجه افسری به پایان بده است، به یک قاچاقچی ماهر مشروبات الکلی با شخصتی مرموز تبدیل می شود («دختر جوانی زیر لب می گوید : فکر می کنم مردی را کشته است...»)، و درخشش موفقیتش با یک بارگی سقوطش هماهنگ است.

گتسبی از همه اشراف نیویورک، که جز دلار به چیزی اهمیت نمی دهند، در ملک پرشکوهش در لانگ آیلند پذیرایی می کند. جشنهای خیره کننده ای را که این ماجراجوی افسانه ای برای میهمانانش برپا می دارد شرح می دهد؛ جشنهایی که بیشترشان «به شکلی چاره ناپذیر نابکارانه است». با این حال، گتسبی، در اوج سرنوشت، باز هم پسری است در درون اندوهگین و متأثر. خوشبختی گتسی به کوتاهی شهاب است، و او به دست تام بوکنن، میلیاردری متفرعن که گتسبی با همسر او، دیزی، رابطه داشت، کشته می شود و کسی در مرگ او نمی گرید. گتسبی بزرگ هجو گزنده ای است از خودخواهی بخشی از جامعه امریکایی که اساس آن منحصراً بر پایه پول است و ثروتمندان آن وظیفه جارو زدن را به دیگران محول می کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما