loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلسله مباحث جریان شناسی سلفی گری معاصر 9: اخوان المسلمین

ناشر دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع)

نویسنده صادق مصلحی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 71

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

اخوان المسلمین یک جنبش فراملی اسلام گرای سنی است که در بسیاری از کشورهای عربی طرفدار دارد. اخوان المسلمین را می توان بزرگترین گروه سیاسی سنی در جهان به شمار آورد.این جنبش در سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۷ شمسی، ۱۳۴۷ قمری) در شهر اسماعیلیه مصر به رهبری حسن البنا بنیان نهاده شد و سپس فعالیت خود را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی گسترش داد. این نهضت به تأثیر از اندیشه های سید قطب اندیشمند اسلامی، محمد الغزالی مبلغ اسلامی، سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده در پاسخ به انحطاط داخلی مسلمانان و سلطه بیگانگان بر کشورهای اسلامی، به ویژه بر کشور مصر پدید آمد. اخوان المسلمین جهت رسیدن به اهدافش در زمینه های مختلف فرهنگی، نظامی و سیاسی به مبارزه پرداخت، و در این رهگذر چند بار به دست حکومت ملک فاروق منحل شد و طی آن شمار زیادی از اعضای آن دستگیر و یا اعدام شدند.

نام رسمی این گروه اِخْوان المسلمین به معنای برادری مسلمانان است اما گاهی اّخَوان المسلمین نیز گفته می شود که به معنای برادران مسلماناست

جنبش اخوان المسلمین، بزرگ ترین جنبش اسلام گرا در جهان عرب می باشد. در ابتدا فعالیت های جنبش، نیمه مخفی بود و سازمان اخوان المسلمین برای گسترش جنبش از جزوه، نامه، سخنرانی و ملاقات های شخصی استفاده می کرد. جنبش در شرایطی تأسیس شد که از یک سو مقامات الازهر هرگونه سازش یا نوسازی جامعه و دگرگونی دینی را رد می کردند و از سوی دیگر، نوگرایان به دنبال جامعه ای بودند که در آن دین و سیاست از هم جدا باشد. حسن البنا تلاش های خود را در سه مرحله تبلیغ، جذب و سازماندهی و اقدامات عملی آغاز نمود. هدف اصلی وی انجام اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعة مصر و جهان اسلام بود و بر سازندگی فرد مسلمان، خانواده مسلمان، جامعه مسلمان و نهایتاً حکومت اسلامی، براساس تمدن اسلامی تأکید نمود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

محمد جاوید عاشوری

مدت میشود که علاقه به مطالعه جریان شناسی پیدا کردم کتاب های زیادی را در این موضوع از آدرس شما خریداری نمودم سپاس می گویم

16 آبان 1400

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما