loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

با چشم باز - جلد نهم: جمعه خونین مکه

ناشر موسسه انتشاراتی روزنامه ایران

نویسنده متین دلشاد

ویراستار آرش حکمیان

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 57

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بازگویی رویدادها و بیان اطلاعاتی که نسل جوان را با حال و هوای سال های پر التهاب اول انقلاب آشنا می کند، ضروری است. نسل آینده که قرار است راهبری نظام را به دست بگیرد، باید با تاریخ انقلاب اسلامی و حادثه های آن روزها آشنا باشد. این مجموعه، قدمی کوچک و آغازی است برای این آگاهی. البته عنوان های این کتاب ها، همه وقایع مؤثر در روند رشد انقلاب اسلامی را شامل نمی شود ولی نمونه خوبی از آن اتفاق هاست:
دوازدهم فروردین، کودتای نوژه، بنی صدر، هفتم تیر، هشتم شهریور، طبس، کردستان، مک فارلین، جمعه خونین مکه و سلمان رشدی مواردی هستند که در این مجموعه بدان ها پرداخته شده است.

در این کتاب که جلد نهم از مجموعه «با چشم باز» می باشد، ماجرای کشتار حجاج مظلوم که عمدتاً ایرانی بودند (275 نفر) در حج سال 1366 توسط آل سعود بیان شده است.

آن روز تعدادی از حجاج کویتی که به کشورشان برگشته بودند، به دفتر خبرگزاری ایران در کویت رفتند و در مورد روز جمعه اطلاعاتی به دفتر خبرگزاری دادند
"پلیس عربستان ، ساعاتی قبل از فاجعه، با استقرار در محل های مخصوصی در خیابان های اطراف بیت الله الحرام، برای یورش و تیراندازی به صفوف راه پیمایان و حجاج ایرانی آمادگی داشتند."
به گفته ی حاجیان کویتی پلیس در خیابان های عربستان به حاجیان کشورهای دیگر هشدار داده بود که اگر ایرانی ها برای آن ها دعوت نامه ای فرستاده اند و ازشان خواسته اند در راه پیمایی وحدت شرکت کنند، این کار را نکنند؛ چون برایشان دردسر درست می شود. در هتل هایی که حجاج غیرایرانی آن جا بودند، روز جمعه پیشخدمت رستورانی که کویتی ها برای خوردن نهار به آن جا رفته بودند، از مشتری می خواست سریع تر غذایشان را تمام کنند. برای این که می خواستند رستوران را زودتر تعطیل کنند، چون "ایرانی ها تصمیم به ایجاد اغتشاش دارند."
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما