loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای معنویت در دوران جدید از گالیله تا فروید

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده شهریار زمانی

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 184

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 40609 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

دوران جدید در اروپا مقارن است با منزلت یافتن عقل، آزادی و آگاهی. از همین رهگذر، اروپائیان به سرعت خیره کننده ای ترقی کردند، و با پیشرفت جهش وار تکنولوژی، به توسعه و رفاه رسیدند.
در دوران جدید تاریخ اروپا که نوزایی مقدمه آن است؛ تمناهای معطل مانده انسان خسته دوران میانی برآورده شد و زنجیر گران اوهام و خرافات از دست و پای آدمی گسسته شد.
در عصر حاکمیت عقل، انسان بر طبیعت و پدیده های آن چیره گشته و با ابتنا به علوم دقیق و قوانین ثابت؛ ارزشها، سنن و آداب و رسوم کهن را در هم شکست.
جوامع توسعه یافته و مترقی، زندگی راحت تر، متنوع تر و شادتر را با کمک ابزار و فنون مدرن تجربه کردند و تمتعات دنیوی کام همگان را شیرین ساخت.
دستاوردهای تمدن غرب منحصر به امور پیش گفته نیست؛ بلکه با تأمل و تدبر در این تمدن عظیم بشری با کاستی و نارسائی هایی مواجه هستیم که با آراستگی و فریبندگی تمدن غرب در تنافر است. اهمیت و حساسیت نواقص نهفته در تمدن غرب امری کم ارزش و معمولی نیست؛ بلکه عظمت آن به قدری هست که پاسکال را به وحشت می اندازد.
دامنه ایرادهایی که در دوران جدید به تمدن مغرب زمین وارد آمده است بسیار بلند است. اما آنچه در این تحقیق مد نظر است متوجه همان موضوعی است که ژان ژاک روسو از آن به بحران در اخلاقیات تعبیر کرده است. روسو از این اندوهناک بود که فلاسفه ای چون لاک، حتی بر خلاف نظر دکارت، حقایق فطری را نیز منکر می شدند. او در یکی از نوشته های معروفش، با تشریح دقیق وجدان اخلاقی، از صیانت فطرت و استعدادهای اخلاقی به شایستگی دفاع کرده است.
با تطور تمدن غرب صحت دوراندیشی فیلسوفانی چون روسو تایید شد و هرچه از عمر این تمدن با هیمنه گذشت، شکاف ایجاد شده میان انسان و خداوند عمیق تر شد؛ و انسان محروم از افاضات قدسی، سرگردان و بی پناه در زمین خاکی، اسیر یک زندگی بدون فراز و نشیب، یکنواخت و تهی از معنا شد. این اتفاق دردناک محصول اهتمام و جدیت معماران تمدن غرب در اجابت خواسته ها و نیازهای مادی، و غفلت از دغدغه های درونی و روح پرسشگر انسان بود.

ماجرای معنویت در غرب در یک مرحله و توسط یک شخص خاص رقم نخورده است. بلکه ماجرای معنویت همزمان با شکوفایی علم مکانیک به راه افتاد و در گذر از مراحلی چندگانه سیر تکوینی اش را انجام داد.
منظور از مراحل چندگانه، چهار جریان تاثیرگذار علمی و فلسفی است که در فصول کتاب، تحت عناوین ضربه کیهانی، ضربه فلسفی، شربه زیست شناسی و ضربه روانشناسی بررسی شده است.
آنچه در ایم کتاب به طور مشخص بررسی شده است، اطلاع و آگاهی از بینش مشترکی است که توانسته میان این مراحل چهارگانه ارتباط وثیقی ایجاد کند و تعلیق معنویت را در مغرب زمین محقق سازد.

سرفصل های اصلی کتاب عبارتند از:
- فصل اول:تمدن، فرهنگ و معنویت
- فصل دوم: فرایند معنویت زدایی از طبیعت (ضربه کیهانی)
- فصل سوم: فرایند معنویت زدایی از عقل (ضربه فلسفی)
- فصل چهارم: فرایند معنویت زدایی از نسب انسان (ضربه زیست شناسی)
- فصل پنجم: فرایند معنویت زدایی از طبیعت انسان [فطرت] (ضربه روانشناسی)
- فصل ششم: نتیجه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما