loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حیا، چیستی و عوامل کاهش آن

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده زهرا بهزادی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 156

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

موضوع اثر حاضر، بررسی ابعاد مختلف حیای نفسانی و ایمانی در حوزه اعتقادات و مسایل مربط به عفت زن و مرد است.
در این نوشتار با مراجعه به آیات، روایات و سایر آموزه های تربیتی دین اسلام، به بحث در مورد جنبه های عرفانی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی، اعتقادی و فرهنگی پرداخته شده و عوامل افزایش و کاهش آن در جامعه و خانواده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده از دو منظر نفسانی و ایمانی به مقوله حیا نگریسته و فطری بودن آن، ارتباط آن با قلب، رابطه آن با کسب سایر فضایل انسانی و اخلاقی و نسبت آن با سایر رفتارهای اجتماعی را تبیین نموده است.
وی آنگاه به عوامل افزایش و کاهش حیا در خانه، مدرسه، جامعه، در زنان و مردان و جوانان اشاره نموده و نمودهای شنیداری، گفتاری و دیداری حیا و آسیب های متوجه آن را از این سه بعد، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.
وی اموری مانند فراموش کردن یاد خدا و معاد، فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی و گرایش به فرهنگ غربی را از آثار کاهش حیا عنوان نموده و ضمن بررسی نقش مثبت و تخریبی رسانه ها به ویژه و ماهواره و اینترنت در گسترش یا کاهش آن، بی حیایی و ترویج آن را از مصادیق بارز تهاجم فرهنگی عنوان کرده است.

حیای نفسانی بیشتر با حوزه عفت مرتبط میباشد. با توجه به تفاوتهای روانی زنان و مردان، اگر تقویت حیای نفسانی در آموزش دختران جدی گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات فرهنگی مرتبط با عفاف برطرف میشود.
در این زمینه نقش زنان ، تربیت و خانواده بسیار حایز اهمیت است. حیای ایمانی به حوزه اعتقادات و ارتباط انسان با خدای متعال مرتبط است این حیا درک حضور خداوند و سایر ناظرها میباشد. ادعیه، زیارات و بحث مهدویت و عاشورا، نقش برجسته ای در ایجاد این حیا دارند. اگر چنین درکی با انسان همراه شود در سختترین شرایط او را از گناه محفوظ میدارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما