loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعامل دیانت و سیاست در ایران

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده موسی نجفی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 402

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه ی حاضر شامل ده گفتار تاریخی، فکری و سیاسی پیرامون نقش زعمای شیعه و اصول فکری سیاسی آنان درباره ی مسئله نفوذ غرب در ایران است . مباحث کتاب با چند رساله ی تاریخی و سیاسی از زعمای شیعه تکمیل شده تا ضمن استناد بخشیدن مصداقی به مباحث مزبور ، توانسته باشیم غنای متون و رسائل شیعیان را در این زمینه ها بهتر و روشنتر نشان داده باشیم.
نکته ی اصلی و محور توجه در این کتاب ، مساله "سیاسیت لائیزم غرب " و یا از زاویه ای دیگر "لائیزم سیاسی غرب" در ایران است. بی تردید این موضوع نه تنها در تاریخ تحولات ایران ، موضوعی جدی و مرکزی برای مطالعه و تحقیق است ، بلکه از جمله مسائل ومواردی است که با زمان حاضر و به احتمال زیاد با حیات دهه های آینده ما هم پیوندی ناگسستنی دارد.
اصول گرایی شیعه، حفظ اصول تشیع و ارزش های آن در جامعه ی ایران و البته عراق ، کالبد شناسی نهضتهای دینی شیعیان و همچنین اجتهاد سیاسی مجتهدین و صاحبان فتوا در برخورد با این مساله از جمله مباحث و مسائل مطروحه است که در این کتاب بسیار به آن توجه شده است.
موضوعها، گفتارها و رسائل مورد بحث هر چند در تاریخ تحولات دو قرن اخیر ایران بویژه دو نهضت تحریم تنباکو و قانون آزادی (مشروطه) دور می زند ، با اینحال طی دو گفتار ، به تحولات حوزه ی فکری عراق و همچنین در مورد چند مقطع تاریخی مانند مسئله هرات و نامه ی آیت الله شفتی (سید حجه الاسلام) و مسئله رویتر و فراماسونری و برخورد آیت الله حاج ملا علی کنی هم توجه شده است. موضوع مهم به تعبیر امروزی "برخورد تمدن ها و یا ادیان و فرهنگ ها" نیز طی دو فصل از کتاب ارزیابی شده، که مسئله قضیه ی ((انجمن صفاخانه)) و گفتگو با داعیان عیسوی و گفتار محاوره ای آیت الله کاشف الغظاء با دو سفیر مغرب زمین(از آمریکا و انگلیس) نقطه ی عطف این توجه در مباحث تعامل دیانت و سیاست است.
اهمیت شناخت تاریخ معاصر ایران و ارتباط آن با اندیشه های سیاسی و مباحثی مثل جامعه شناسی سیاسی ، مردم شناسی و شناخت نهضت ها و تاثیر آن در تحولات فکری و سیاسی دهه های اخیر هم از جمله موارد و موضوعاتی است که در گفتار مربوط به اصول شناخت تاریخ دو قرن اخیر ایران مورد توجه و دقت واقع شده است.در نگاهی اجمالی و کلی آنچه از مجموع مباحث و رسائل بدست می آید موضوعیت"تهاجم فرهنگی غرب" در تاریخ معاصر ایران بعنوان صورت مسئله اصلی در تمامی بخش های کتاب است . این صورت مساله در هر جا به دنبال جوابی است که دین و دینداران شیعه مذهب بدان داده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما