loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پدیدارشناسی هرمنویتیک مکان: حیث مکانی میدان نقش جهان

ناشر پرسش

نویسنده مائده انصاری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 192

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

یکی از عواملی که امروزه از فضای شهری ایران رخت بسته، احساس هویت و معنی دار بودن انسان در محیط است. در حقیقت احساس بی هویتی و غربت از مشخصه های انسان معاصر است. این مسئله در مناطق موسوم به جهان سوم بیشتر نمایان است. یکی از مهم ترین عوامل این امر احساس بی خانمانی است که نمود بارز آن عدم حس تعلق در فضاهای شهری است. در حقیقت چنین فضاهایی که انسان در آن تسکین یابد و به عبارتی دیگر سکنی گزیند، بسیار کمیاب شده است.
به نظر می رسد احساس عدم تعلق تا حدود زیادی به جهت تسلط تفکر حسابگرانه و کمیت گرا باشد؛ چراکه مکان نیز در دوره جدید به عنوان کمیت صرف در نظر گرفته شده است.
از آنجاکه پدیده مکان یکی از مفاهیم پایه در طراحی شهری است، پرداختن به آن و آشکار کردن گوهر و ذات آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این گونه معرفت موجب احیاء و یا تحول مفاهیم می شود و بر به کارگیری آن در عمل، مقدم است.

شناخت پدیدارشناسانه مکان و آشکار کردن سرشت و ذات آن به همراه دستیابی به ارتباطی موثر بین سکنی گزیدن و مکان از اهداف کلان کتاب حاضر است. در ادامه در توصیفی پدیدارشناسانه، هرمنوتیک میدان نقش جهان چونان مکان، با هدف شناسایی ساختارهای ثابت و متغیر که این میدان را به مکان ارتقا داده است، بررسی می شود.
در فصل اول، مبانی نظری پیرامون پدیدارشناسی هرمنوتیک هیدگر مورد بررسی قرار می گیرد.
در فصل دوم، پدیدار مکان به صورت خاص انتخاب و نقش هنر در این آشکارگی بررسی می شود.
در فصل سوم، مکان در نسبت کالبدی با بنا مورد تحلیل قرار میگیرد و جنبه های مختلف این پدیدار در عرصه معماری تبیین می شود.
فصل چهارم، مکان میدان نقش جهان را به سان یک پدیدار آشکار می کند.
لازم به ذکر است منبع مبانی نظری این کتاب، مطالعات نوربرگ شولنز در معماری و اندیشه های هیدگ در فلسفه است.
با مطالعات انجام گرفته این نکته حاصل شده است که معماری گذشته ایران زمین بیشتر بر مبانی حضور آدمی در مکان شکل گرفته است. بدین منظور کوشش نگارنده بر آن است که ابتدا با طرح مبانی نظری لازم جهت شناخت پدیدارشناسانه مکان به برداشتی نوین از حیث مکانی میدان نقش جهان دست یابد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما