loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روایت پژوهی داستان های عامیانه ایرانی

ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نویسنده مریم شریف نسب

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 297

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هنر داستان گویی دارد به پایان خود نزدیک میشود. هرچه میگذرد کمتر به افرادی بر میخوریم که برخوردار از توانایی تعریف کردن یک حکایت به طرز درست باشند. هرچه میگذرد احساس شرمندگی از بیان آرزوی شنیدن یک داستان بیشتر میشود. گویی چیزی که به نظر می رسید از ما جداناشدنی است یعنی تضمین شده ترین چیز از میان چیزهایی که داریم از ما سلب شده است: توانایی برای مبادله تجربه ها.

هدف از پژوهش حاضر نشان دادن روش روایت داستان های عامیانه ایرانی است.
نوع راوی، شیوه ارتباطش با روایت شنو، عمق دید، نوع دیالوگ ها، شخصیت ها و چگونگی شخصیت پردازی، پیرنگ داستانها، فضاسازی ها و ... در تک تک داستان ها بررسی و تحلیل شده است تا معلوم شود داستان های عامیانه ایرانی از چه ویژگی های ساختاری و محتوایی برخوردارند.
هدف این پژوهش، «ریخت شناسی داستان های عامیانه ایرانی» نیست؛ به همین سبب به بررسی و دسته بندی کنش های قهرمانان و ضد قهرمانان داستان ها (چنانکه شیوه پراپ است، و در کتاب ریخت شناسی افسانه جادویی نوشته دکتر پگاه خدیش نیز به کار گرفت شده است) پرداخته نشده است.
هدف این پژوهش، بررسی شیوه های روایی داستان های عامیانه است؛ بنابراین در هر داستان راوی، روایت شنو، زاویه دید، نوع قرار گرفتن خرده داستان های درونه ای و بیرونه ای و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب از 4 فصل تشکیل شده است:
- تعاریف، مفاهیم، کلیات
- روایت پژوهی داستان های عامیانه
- جمع بندی و نتیجه گیری
- پیوست ها
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما