loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه المراقبات

ناشر دیانت

نویسنده جواد ملکی تبریزی

مترجم سمیه عبدلی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 384

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

"المراقبات" یا "اعمال السنة" یکی از تالیفات گرانسنگ آیت حق و عرفان مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضوان الله علیه) است، که آنرا به راه و روش سلف صالح و عظمای اصحاب امامیه تالیف نموده و از احادیث صحیح و گهر بار ائمه (علیهم السلام)، ادعیه و اوراد مخصوص به ایام و لیالی و ماه و سال (تمام ماههای سال قمری به ترتیب از محرم تا ذی الحجه) از منابع موثق در آن گردآوری نموده است.
جایگاه کتاب المراقبات در نزد ارباب باطن بسیار رفیع است. علامه طباطبائی (رحمة الله علیه) مفسر کبیر قرآن، در باره این کتاب تقریظی دارند که در آن به شان و جایگاه این اثر گرانمایه اشاره می کنند. سطوری از تقریظ ایشان بر این کتاب اینگونه است: «این چند سطر که بر کتاب "اعمال السنة" تالیف حجت و آیت الهی، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی –قدس الله روحه – می نویسم، قصد ستایش این کتاب گرانسنگ و گرانقدر یا تعریف و توصیف مولف بزرگوار آنرا ندارم. چرا که این کتاب دریایی است پر از مروارید که در پیمانه نگنجد و نویسنده آن بدون شک الگوی بلند مرتبه و والا مقامی است که قدر و ارزشش با مقیاس قابل انداازه گیری نیست و همین عذر خواهی موجه کافی است و نا امیدی از دستیابی ما به هدف و رسیدن به مقصود، برای راحتی عذر خوبی است و ما را کفایت می کند...در این کتاب لطائف و تیزبینی هایی است که همیشه اهل ولایت الهی از آن مراقبت می کردند و ظرافتهایی در آن است که در دل سرگشتگان محبت الهی خطور کرده و جمله هایی در ان وجود دارد که برای اهل ریاضت در عبویت خدا به منزله لوحی برای تذکر و یادآوری است.»

در بخشی از مقدمه مولف بر کتاب، می خوانیم: « و ای نفس! بدان که می توانی نزدیکی و رضایت او را در مدت یک روز بلکه در یک ساعت و یک لحظه بدست آوری. بشرط اینکه بدانی نیت تو در ترک غیر خدا و قصد دیدار او صادقانه و پاک است. زیرا او حاضر است نه غایب، رو آورنده است نه رو گردان و مشتاق است نه غیر آن... و اگر چنین همتی نداری، با کوشش و با نرمی و مدارا یا نفس و سخت نگرفتن به خود از ضایع شدن و بیهوده گذشتن اوقات جلوگیری کن تا بدین ترتیب به انجام خیرات عادت کنی. زیرا خیر عادت است و از شر بپرهیز که پرهیز از آن عبادت است. و مبادا که همیشه در غفلت از خداوند بسر بری که در این صورت از حیوانات و از پست ترین مردم پست تر خواهی بود. به آسانی می توانی از روزهای سال مراقبت کرده و برای یک بار بعضی از اعمال سال را انجام بدهی. و من در این کتاب بطور اختصار مهمترین اعمال وارده و لازمترین مراقبات را می نویسم.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما