loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پشت پرده تخت طاووس

4 (3)

ناشر اطلاعات

نویسنده مینو صمیمی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 276

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

این اثر را مینو صمیمی از مسئولان دفتر فرح پهلوی نوشته شده و توسط دکترحسین ابوترابیان ترجمه شده است.
مینو صمیمی (متولد آذر 1325) دختر «صادق صمیمی» (رئیس اسبق موزه ایران باستان) در این کتاب پس از نقل مجمل زندگینامه ی خود ـ از دوران نوجوانی تا پایان تحصیلات عالی در سوئیس و بازگشت به ایران ـ ابتدا به شرح دوره ای می پردازد که متعاقب استخدام در وزارت خارجه به عنوان منشی سفارت ایران در سوئیس بکار مشغول بوده است.
وی طی شش سال خدمت در سفارت ایران (از 1346 تا 1352) به سبب تسلط کامل به سه زبان فرانسه، آلمانی و انگلیسی، نقش مهمی در رتق و فتق امور مربوط به سفرهای متعدد شاه و فرح به کشور سوئیس داشته است؛ و مسائل گوناگونی از آنچه طی این سفرها رخ می داده در کتابش آورده که هر یک به سهم خود برای آگاهی به حقایق اوضاع دربار از اهمیت خاصی برخوردار است.
نویسنده در سال 1352 به دعوت فرح به ایران باز می گردد و سرپرستی دبیرخانه و دفتر روابط عمومی «سازمان ملی حمایت از کودکان» را (که زیر نظر فرح اداره می شد) به عهده می گیرد، تا آنگاه که در سال 1355 مستقیماً وارد تشکیلات دفتر مخصوص فرح می شود و به عنوان منشی مخصوص او در امور بین المللی بکار می پردازد.
در طول دو سالی که مینو صمیمی مقام منشی امور بین المللی فرح را به عهده داشت، با جریانهای پشت پرده بیشماری در دربار آشنا می شود و آنطور که خود مدعی است، سرانجام پی می برد که: در دربار پهلوی مرزی بین خدمت برای رژیم و استفاده های شخصی وجود ندارد و مقامات درباری از طریق کانالهایی که وجود آورده اند ثروت عمومی را به جیبهای خود سرازیر می کنند.
نویسنده در این کتاب ضمن شرح مفصلی از دوران خدمت خود در تشکیلات فرح ، یک یک معایب و نا بسامانی های موجود در دربار را نیز بر می شمارد و به تحلیل مسائلی می پردازد که به زعم وی دلایل قیام مردم و پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

علی

کتاب بسیار خوب وروشنگر است وشامل حقایق دربار وفساد شاه وفرح ودرباریان است من انراخواندم

24 مرداد 1401

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما