loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آسیب شناسی دین و معرفت دینی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده مهدی نکوئی سامانی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 391

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 42313 10003022
54,000 48,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آسیب شناسیِ دین در دو حوزه، قابل مطالعه است: آسیب های محتوایی و آسیب های معرفتی. آسیب شناسی در اصل دین، مثل تحریف و بدعت و آسیب های معرفتی مانند: کج فهمی دین، بی ارزش شمردن عقل و ادراکات عقلی، رویکردِ اخباری گرایانه و متحجرانه به آموزه های دینی و... . پیشوایان دین همواره کوشیده اند تا مردم را با انواع آفت ها آشنا سازند، بهره گرفتن از این رهنمودها ما را از آسیب های فراوانی مصون می دارد.
اثر حاضر در پنج فصل کوشیده است، علل و عوامل دین گریزی و تضعیف آن را بررسی کند و نقاط آسیب پذیر را نشان دهد.
موضوع اثر حاضر، بررسی علل دین گریزی و «آسیب شناسی دین» و معرفت دینی است که در دو حوزه معرفت و محتوای دین به آن پرداخته شده است.
در ابتدا، معنا و مفهوم آسیب شناسی دین اجمالا از دیدگاه امام علی(ع)، مرتضی مطهری و مفصلا از دیدگاه امام خمینی(ره) مورد توجه قرار گرفته است. در یک نگاه کلی، عواملی مانند عدم شناخت فلسفه خلقت جهان و انسان، انتظار نامعقول از دین، ادعای کفایت عقل بشری و روی کرد سکولار به دین به عنوان علل «دین گریزی» معرفی شده و از دیدگاه قرآن نیز عللی چون پیروی از هوای نفس، التباس حق به باطل، غلو و افراط در دین و برخی از صفات ناشایست اخلاقی، بدان افزوده شده است.
نگارنده در فصل چهارم به تشریح بیست عامل از عوامل تضعیف دین پرداخته که ادعای ناسازگاری بین دین و مدرنیسم، شک گرایی، جریانات افراطی تصوف، شرایط نامساعد اقتصادی، نگاه گزینشی به آموزه های دینی، انکار منزلت عقل و اصالت دادن به دانش های بشری، از آن جمله می باشند. در پایان عوامل تقویت دین نیز معرفی شده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما