loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الکافی فی الفقه

ناشر بوستان کتاب قم

تحقیق و تنظیم کتاب رضا استادی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 496

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 42826 10003022
150,000 135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تقی الدین ابی صلاح حلبی از عالمان و فقیهانِ برجسته قرن پنجم هجری است که آثار گوناگونی به رشته تحریر درآورده است.
یکی از آنها اثر حاضر «الکافی فی الفقه» است، که جزء میراث ماندگار فقه شیعی است و نزد اهل تحقیق، بسیار ارزشمند می باشد.
این کتاب یکی از مآخذ فقه شیعه بوده و از مصادر کتاب بحار علامه مجلسی می باشد. در این کتاب تحقیقی جامع در مواضع فقه شیعه صورت گرفته است. کتاب حاضر به ترتیب ابواب فقه بوده و مؤلف به بعضی از مبانی اصول فقه نیز اشاره کرده است. ابن ادریس در سرائر و علامه حلی در مختلف الشیعه در یک صفحه و بعضی جاها بیشتر از یک صفحه فتاوا ی ابو صلاح را که در کتاب الکافی آمده است، آورده اند.
مؤلف در این کتاب به مناسبت هائی به علم کلام و اصول دین شیعه نیز اشاره و واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات هر باب را به طرز زیبائی ذکر کرده است.

کتاب الکافی از مهم ترین منابع فقهی قدماء است که از زمان نگارش آن در بین بزرگان قوم و فقهای عظام مورد توجه و اعتماد واقع شده است.
ابو الصلاح حلبی که از شاگردان سید مرتضی (قده) و جانشین وی در شهر حلب بوده است در این کتاب با طرح نظریات محققانۀ خود یکی از آثار مورد اعتماد در فقه شیعه را تالیف نموده که در کتاب های مفصل فقهی مورد استناد و استفاده واقع شده است.

این کتاب از سه قسمت مباحث اعتقادی (تکالیف عقلی)، مباحث فقهی (تکالیف سمعی) و مباحث مرتبط با مسائل اعتقادی (مستحق بالتکلیف) تشکیل شده است. بنابر این در واقع از دو قسمت کلامی اعتقادی و یک قسمت فقهی تشکیل شده است.

این کتاب شاید از نادرترین کتب فقهی قدماء است که در آن توجه به حضور فقیه مؤمن و عادل در عرصه های مختلف فقهی در اجرای احکام و یا قضاوت دیده می شود. مؤلف به دلیل حضور در عرصۀ مسائل اجتماعی با نیازهای تئوریک فقهی دخالت فقیه مؤمن آشنا بوده که در جای جای کتاب به این مهم اشاره دارد.

این کتاب به صورت فقه استدلالی نوشته نشده است بلکه فقه مختصر و کتاب فتوایی است و بیشتر شبیه به رساله های عملیه متداول است. اگر چه مؤلف کتب فقهی دیگری مثل «العمدة فی الفقه»، «البدایة فی الفقه»، «الشافیة» و «الکافیة» را تالیف نموده است اما هیچ کدام به شهرت و اعتبار کتاب کافیه نرسیده اند.

اثر حاضر، نسخه تحقیق شده آن است که به همت آیةالله رضا استادی صورت گرفته است. ایشان با مهارت و چیره دستی و به شیوه «تصحیح قیاسی» این کار را ارائه داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما