loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه سیاسی محقق حلی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده روح الله شریعتی

زیر نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 356

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 42896 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جعفر بن حسن حلی (676-602ق) مشهور به «محقق حلی» از فقهای به نام شیعه در قرن هفتم، و صاحب تألیفات عدیده ای در فقه، اصول، کلام و منطق می باشد و کتاب شرایع الاسلام وی که در بین فقیهان به «قرآن فقه» مشهور شده یکی از کتابهای مهم استدلالی فقه شیعه به شمار می رود و شرح های گرانسنگی همچون مسالک الافهام و جواهر الکلام بر آن نوشته شده است.
اندیشه سیاسی محقق بر گرفته از شانزده اثری است که از وی به جا مانده است.

محقق حکومت را از ضروریات جامعه و ضامن سلامت آن می داند و در جایْ جایِ آثار خود سخن از سلطان عادل یا امام به میان آورده است وی حکومت در عصر حضور معصوم را ویژه ایشان و حکومت در عصر غیبت را به دلیل نیابت فقها از معصومین و این که آنان آگاهترین افراد به شرع می باشند و به اصطلاح او «من الیه الحکم بحق النیابه» هستند به آنان اختصاص می دهد.

مهمترین عنصر در اندیشه سیاسی وی عنصر امر به معروف و نهی از منکر است. و به همان دلیل ضرورت تأسیس حکومت و وجوب پذیرش ولایت از طرف سلطان عادل و حتی استحباب آن از طرف سلطان جائر را منوط به انجام امر به معروف و نهی از منکر می داند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما