loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی تطبیقی ماهیت حکم ظاهری با تکیه بر آراء شهید صدر

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده رضا اسلامی

زیر نظر مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 332

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مبحث حکم و بسیاری از مسائل زیر مجموعه آن در شمار آن دسته از مباحث کلان جای می گیرد که دریچه هایی را به سوی بازشناسی حساس ترین مسائل اصولی و یا استنباطی می گشایند.

آشنایان به اصول به خوبی می دانند که مقولات حساس و جدال برانگیزی همچون مسأله زیر بنائی حجیت و مسأله اجزاء و امتثال و... عرصه هایی هستند که پیمودن درست مسیر مطالعه آنها صرفا با در دست داشتن دیدگاهی شفاف نسبت به مسأله جمع بین دو حکم ظاهری و واقعی امکان پذیر است.

کتاب پیش روی توانسته است تا با بررسی ماهیت حکم ظاهری ابعاد و زوایای آن را سامانی دوباره بخشد و در چارچوب بازکاوی دیدگاه های ژرف شهید صدر در این خصوص، افقی روشن را فراروی اصحاب تحقیق قرار دهد.

مطالب کتاب در 9 بخش سامان یافته است.
بخش نخست شامل تعریفی از حکم شرعی و برخی تقسیمات آن است.
سپس نگارنده ویژگی های احکام واقعی را مطرح می سازد.
در بخش دوم، تحت عنوان "پیشینه بحث از امکان تعبد به ظن و جعل حکم ظاهری"، ریشه های اولیه این بحث از آثار مکتوب اصولیون شیعه استخراج و به اختصار تحلیل و بررسی می شود.
بخش سوم "محل نزاع در امکان تعبد به ظن" نام دارد.
در بخش چهارم تا نهم، دیدگاه های شش شخصیت مهم اصولی درباره معذورات تعبد به ظن و کیفیت جمع میان حکم واقعی و ظاهری درج گردیده و مسلک هر یک در بخش مربوط به خود بررسی و دیدگاه اصولیون متاخر درباره آن در همان بخش بازگو شده است.
در بخش پایانی دیدگاه های شهید صدر در باب ماهیت حکم ظاهری به تفصیل بیان شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما