loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جهان در بحران؛ پایان قرن آمریکایی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده گابریل کولکو

مترجم مهدی امینی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 262

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 43249 10003022
100,000 95,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

امروزه بسیاری از محققان و اندیشمندان، از افول قدرت آمریکا در حوزه­ های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی سخن به میان می­آورند که شاید این افول در حوزه اقتصادی و با ظهور قدرت­ های جدید بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.
پیدایش قدرت­ های نوظهور، یکی از مختصات مهم چشم­ انداز بین­ المللی روزگار جدید است. قدرت­ یابی کشورهای چین، هند، برزیل و روسیه (موسوم به بریک)، و نقش­ آفرینی آنها در عرصه روابط بین­ الملل، بالطبع سیاست­ های جهانی را متغیر ساخته و در سیاست­ گذاری بازیگران بین ­المللی، بازتاب می­ یابد.

چین یکی از کشورهایی است که در دهه­ های اخیر رشد اقتصادی بالایی داشته و یکی از قدرت­ های بزرگ اقتصادی دنیا به شمار می ­آید. در حال حاضر، چین بیشترین ذخیره ی ارز خارجی را در دنیا دارد و از آنجا که قسمت اعظم این ذخیره ی ارزی در ایالات متحده سرمایه گذاری شده، ترس آمریکا از خروج این سرمایه، به اهرم فشار قدرتمندی برای چین تبدیل شده است.

کارشناسان پیش ­بینی می­کنند روند صعودی پیشرفت چین تسریع خواهد یافت و به مرور علاوه بر تضعیف آمریکا و قدرت­های غربی، برخی از آنان را از صحنه تصمیم­ گیری­ های مهم و حیاتی اقتصاد جهان حذف خواهد کرد. هند و برزیل نیز روندی همچون چین را طی کرده و در حال تسخیر عرصه­ های سیاسی و اقتصادی جهان هستند. طبق پیش ­بینی­ ها، این دو کشور طی یک دهه آینده به رده­ های پنجم و ششم اقتصاد جهانی صعود خواهند کرد.
روسیه نیز با فروش نفت و گاز به لحاظ اقتصادی ثروتمند شده و با اینکه هزینه­ های نظامی­ اش بسیار کمتر از ایالات متحده بوده، هنوز از نظر تسلیحات هسته ای هم تراز ایالات متحده است.

اوضاع آمریکا در عرصه­ ی سیاست خارجی به­ ویژه در منطقه­ ی حساس خاورمیانه نیز تعریف چندانی ندارد. جنگ های افغانستان و عراق به جای آنکه بر قدرت پنتاگون صحه بگذارد، بار دیگر ضعف ایالات متحده را آشکار ساخت. و بدتر از همه اینکه به اعتقاد کارشناسان، جنگ بوش در عراق، ایران را به قدرت برتر منطقه ی خاورمیانه مبدل ساخت و موازنه ی قدرت را به نفع دشمن اصلی ایالات متحده در منطقه تغییر داده است. ارتش آمریکا تقریباً نیمی از مخارج نظامی جهان را به خود اختصاص می دهد، اما از پیروزی در دو جنگ علیه ساده ترین دشمنانش عاجز مانده است. جنگ های ایالات متحده در عراق و افغانستان نه تنها موجب ریشه­ کن شدن تروریسم نشده بلکه به­شدت آن را گسترش داده است.

کتاب «جهان در بحران» به قلم گابریل کولکو، در یک مقدمه و هفت فصل به مشکلات و بحران های پیش روی ایالات متحده در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی پرداخته، شکسته شدن هژمونی و پایان استیلای آمریکا در جهان را روایت می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما