loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحویل گرایی و فیزیکالیسم

معرفت شناسی - 32

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 43499 10003022
95,000 85,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

برخی در توصیف جایگاه رفیع و تعیین کننده تحویل گرایی در دوره معاصر تا به آن جا پیش می روند که عصر ما را زمانه تحویل گرایی بنامند. در این اثر تلاش شده است تصویری منسجم و نسبتاً کامل از تحویل گرایی ارائه شود. تصویری که مهم ترین اجزایش را می توان مفاهیمی چون این همانی، تحقق، فرارویدادگی و نوخاستگی معرفی کرد.
کتاب «تحویل گرایی و فیزیکالیسم» از پنج بخش به شرح زیر تشکیل شده است:
بخش اول: کلیات و پیشینه
بخش دوم: ماهیت پایه تحویل هستی شناختی: از ماتریالیسم تا فیزیکالیسم
بخش سوم: چگونگی ترسیم رابطه تحویلی هستی شناختی
بخش چهارم: تحویل گرایی معرفت شناختی / علم شناختی
بخش پنجم: یک نمونه پژوهی؛ تحویل گرایی و مسئله آگاهی
غیاثوند در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:
ورود به بحث از الگوی محوری فیزیکالیسم در دور­ه ­ای که از دهه­ های میانی قرن بیستم آغاز شده و تا به امروز ادامه می ­یابد، یعنی تحویل­ گرایی، به مقدماتی محتاج است. بخش نخست اثر پیش رو، به منظور تأمین این نیاز به نگارش درآمده است. این بخش مشتمل بر سه فصل است. فصل نخست به ضروری ­ترین بخش این مقدمات، یعنی ایضاح مفهومی اصطلاح تحویل­ گرایی، اختصاص یافته است. تحویل ­گرایی و به تبع آن فیزیکالیسم، آنقدر وسعت در کاربرد داشته و به قدری در حوزه­ ها و چارچوب ­های مختلف به کار گرفته شده­ اند که بدون ارائة یک چارچوب مفهومی و بدون قرارداد کردن یک اصطلاح­ شناسی یکدست، بحث کردن از آن­ ها رهاوردی جز ابهامات افزون­تر، مخالفت و موافقت­ های بی مورد و از سر کژتابی و سوء برداشت ­های گوناگون نخواهد داشت.
در واقع، علاوه بر دو ناحیة تعیین ماهیت پدیدة پایة تحویل و رابطه­اش با پدیدة هدف تحویل، چارچوب کلی تحویل که طرفین رابطة تحویلی را مشخص می­کند نیز نقشی بسزا در صورتبندی تحویل ­گرایی و فیزیکالیسم دارد. برای مثال، طرفین این رابطه دو پدیدة هستی شناختی ­اند یا دو مفهوم و یا دو نظریه.
تحویل­ گرایی می ­تواند در چارچوب ­های مختلفی، با لحاظ اقتضائات هر چارچوب، به یکسان قابل طرح باشد. پدیده­ ی هدف تحویل می ­تواند یک شیء، ویژگی، سنخ جوهری و یا هر گونة متافیزیکی دیگری، نظریه و یا شاخه، قانون و یا روش­ علمی باشد. تحویل گرایی منحصر به هیچکدام از این چارچوب ­ها نیست. در هر یک از این موارد، گستره­ ای از گونه ­ها می­ تواند مطرح باشد. برای مثال ویژگی­ های یک انسان را می­ توان در یک تقسیم­ بندی به ویژگی ­های فیزیکی، شیمیایی، زیست­ شناختی، عصبی، نفسانی و ... تقسیم کرد. به لحاظ سنخ جوهری/متافیزیکی پدیده­ ها می توانند مادی و یا غیر مادی باشند. یا شاخه ­های دانش آدمی را می ­توان با ملاک ­های مختلفی به علوم انسانی و علوم طبیعی و هر یک از این ­ها را به زیر­گونه­ های مختلفی تقسیم کرد. تحویل گرایی هر کدام از این گونه­ ها را می­ تواند به عنوان پدیده ­های هدف و پایه­ ی تحویل در طرفین رابطه­ ی تحویل داشته باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما