loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خلیج فارس در عصر ظهور اسلام

اقلیم آفتاب 2

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی اکبر ولایتی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 167

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اثر حاضر در پنج فصل تنظیم شده است، که فصل اول نگاهی دارد به نام خلیج فارس و محدوده جغرافیایی، که در این فصل ایالت فارس در نخستین متون جغرافیایی مسلمانان بررسی شده است.

آب های نیلگون خلیج فارس از گذشته های دور بازار داد و ستد و تأمین معیشت اهالی بومی این دریا بوده است. در دوران باستان، همه اقوام منطقه از هر رنگ و نژادی که بودند، زیر سایه امنیت فراهم آمده از نیروی پر قدرت ناوگان دریایی ایرانیان به بهره برداری از موقعیت تجاری و خزاین غنی دریایی خلیج فارس مشغول بودند. اما رفته رفته نبردهای متعدد و گاه طولانی شاهان ایرانی با رقبای یونانی و رومی شان موجب فرسایش توان نظامی و اقتصادی ایرانیان گشت...

جغرافی دانان در نام گذاری سرزمین ها و دریاها و رودها و کوه ها به ریشه های تاریخی آن مناطق توجه داشته اند، به ویژه دریاها که اغلب به نام سرزمینی که پیرامون آن قرار داشت نامیده می شدند. رومیان و یونانیان باستان هم به پیروی از همین رسم کهن، دریای جنوب ایران را، به سبب بزرگی و آبادانی سرزمین پارس، دریا (خلیج فارس) نامیدند. از آن پس از همان عهد باستان تا امروز، در همه آثار تاریخی و جغرافیایی معتبر، آب های جنوب ایران به نام خلیج فارس شناخته شده است.
در ادامه آمده است، بعدها سنت کهن جغرافی نویسی یونانی، که با بطلمیوس به اوج خود رسیده بود، به همت جغرافی دانان مسلمان ایرانی تکامل یافت و به دوران اسلامی انتقال پیدا کرد.

در فصل دوم این اثر، نخستین تماس اعراب و ایرانیان، و نیز ورود اسلام به جزایر و بندرهای خلیج فارس، مورد مطالعه قرار گرفته است، همچنین شورش اهل رده در بحرین و عمان، فتوحات در دوران خلیفه دوم، فتح ابله و جزیره قشم و توج و نیشابور و فتوحات دیگر در همین فصل، بررسی شده است.

هنگامی که دین اسلام در شبه جزیره عربستان طلوع کرد، سرزمین ایران دستخوش بحران و نابسامانی بود. امپراطوری عظیم ساسانی بر اثر بحران های داخلی و منازعات خارجی تضعیف شده و تنها انگاره ای ضعیف از آن باقی مانده بود. تضعیف قدرت قبایل خلیج فارس و گرایش آنان به مسلمانان نیز موجبات تسهیل کار مسلمانان در امر فتوحات جزایر و بندرهای خلیج فارس را فراهم کرد. اعراب نو مسلمان نقشه ای، از پیش تعیین شده برای فتح ایران نداشتند و با توجه به شرایط موجود مسیر حملات آنان تغییر می کرد، از همین رو، شرایط سیاسی و اقتصادی وضعیت نامطمئنی به خود می گرفت. حمله اعراب به ایران و سقوط حکومت ساسانی، تحولات عمده ای در وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران به وجود آورد. بیشترین لطمات در سال های آغازین حمله، به بخش های غربی ایران وارد آمد و مسیر سنتی جاده ابریشم، که از همدان و تبریز به سمت غرب می رفت، کاملا ناامن شد، افزون براین سپاه مسلمانان در تعقیب پادشاه ساسانی به منطقه خراسان پیش راند و امنیت در غرب ایران نیز دستخوش دگرگونی شد، با وجود ناامنی در مناطق داخلی ایران شرایط موجود باعث توسعه تجارت دریایی و رونق بازرگانی خلیج فارس و اقیانوس هند، در قرون نخستین اسلامی گردید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما