loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ضرورت عقلانی دین

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده عظیم عابدینی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 292

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پرسش از ضرورت عقلانی دین، جدید و امروزین نیست. تاریخ معرفت و دانش بشری نشان می دهد که عالمان در پربارترین دوره های اندیشه ورزی خود به مسئله ضرورت دین در جامعه و نیاز بشری به آموزه های دینی به مثابه پرسشی تعیین کننده و محوری می نگریسته اند.

اثر حاضر، سعی دارد با توصیف و تبیین دیدگاه های فلاسفه و متکلمان مسلمان و نیز اندیشوران غربی، ضرورت دین و دین داری را در پرتو هدایت عقل و احکام عقلی، اثبات کند.

اثر حاضر پژوهشی درباره «ضرورت دینداری» در زندگی بشر است.

نویسنده برهانهای اثبات ضرورت دین را مورد بررسی و نقد قرار داده است.

در بخش اول استدلالهای کلی درباره ضرورت دین بیان شده است.
در این بخش اندیشه فیلسوفان اسلامی بر لزوم وجود دین برای حفظ عدالت در جامعه و رسیدن انسان به کمال مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم به نظریات متکلمان اسلامی درباره ضرورت دین پرداخته و اندیشه های مکاتب مختلف کلامی را در این باب بیان کرده است.

در بخش سوم بررسی کارکردگرایانه دین به تحلیل نظرات متفکران غربی اختصاص دارد ضرورت دین از نقطه نظر کارکردهای مثبت آن در زندگی فردی روانی و زندگی اجتماعی بشر مورد بررسی قرار می گیرد.
نقش دین در شکل دادن به سیستمهای اخلاقی و تأثیر دین در نهادهای اجتماعی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جوامع سنتی و مدرن در این بخش مورد مطالعه قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما