loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقل و دین از منظر روشن فکران دینی معاصر

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده محمد جعفری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 320

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نظری اجمالی به گفتمان اندیشه دینی در چند دهه اخیر، از تأثیرگذاری روشنفکران دینی در این عرصه خبر می دهد.
بی تردید نواندیشان دینی در دهه های اخیر به ویژه دوران پس از انقلاب در برانگیختن برخی مباحث فلسفی – دینی، سهم وافری داشته اند؛ مباحثی که غالباً بحث های موافق و مخالف دیگری را در پی داشت و گاه به چالش های جدی در صحنه اجتماعی و سیاسی نیز منجر می گشت.

با این توصیف، این نوشتار بر آن است که نسبت عقل و دین را که از بنیادی ترین مباحث فلسفه دین است، از منظر دو تن از شاخص ترین چهره های روشنفکری دینی ـ محمد مجتهد شبستری و عبدالکریم سروش ـ به بررسی و نقد بگذارد.

در این نوشتار ضمن بررسی اجمالی گفتمان اندیشه دینی در دهه های اخیر، به بیان تأثیر اندیشه های روشن فکران دینی در این زمینه پرداخته شده و چالش هایی که این افراد در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی و اعتقادی در جامعه اسلامی ایجاد کرده اند، بررسی گردیده است.

نویسنده به نقد و بررسی دیدگاه های عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری در زمینه ایمان و عقلانیت، نقش عقل در تبیین و تکامل باورهای دینی، هرمنوتیک قرآن و سنت، عقل و توجیه باورهای دینی و تجزیه و تحلیل گزاره های دینی توسط عقل پرداخته و نحوه برداشت آنان در این عرصه را به چالش کشیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما