250,000
تومان
افزودن به سبد خرید

شرح الزیارة الجامعة الکبیرة أو تفسیر القرآن الناطق

دسته بندی: مناجات، توسل و زیارت

ناشر: چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده: محمد محمدی ری شهری

سال نشر: 1395

تعداد صفحات: 640

1
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

زیارت جامعه کبیره ، یکی از میراث های گران قدر دهمین پیشوای پیروان اهل بیت علیهم السلام ، امام هادی علیه السلام است . یکی از محورهای مهم فعّالیت های فرهنگی ـ سیاسی این امام بزرگوار ، جهت تبیین جایگاه واقعی اهل بیت علیهم السلام و گسترش مکتب تشیّع ، فرهنگ سازی برای زیارت قبور نیاکان خود ، بویژه امیر مؤمنان و امام حسین علیهماالسلامبوده است .

به نظر می رسد که هدف امام هادی علیه السلام از این گونه اقدامات فرهنگی ـ سیاسی ، تبدیل کردن زیارتگاه های اهل بیت علیهم السلام به مراکزی برای آشنا شدن مسلمانان با اسلام ناب و جایگاه اهل بیت علیهم السلام در اسلام بود . این کوشش ارجمند ، در برابر توطئه دشمنان اسلام علوی ـ که تلاش می کردند تا این پایگاه های مستحکم را در میان مردم ، از بین ببرند ـ و برای مقابله با شیّادانی که با نشر افکار غلوآمیز خود در باره امامان علیهم السلام ، زمینه ساز جدایی جامعه اسلامی از اهل بیت علیهم السلام می شدند ، انجام گرفت و بدین سان ، مجموعه ای از زیارت نامه های ارزنده و آموزنده ، از این امام بزرگوار ، به یادگار مانْد که مشهورترین و معتبرترین آنها ، «زیارت جامعه کبیره» است .

این زیارت نامه ـ که تبیین و شرح آن ، موضوع کتابی است که در پیش چشم خوانندگان گرامی قرار دارد ـ ، در واقع ، کوتاه ترین و کامل ترین متون امام شناسی است که به روشنی ، مرزهای توحید ، نبوّت و امامت را مشخّص کرده ، آنها را توضیح می دهد و به دور از هر گونه غلو ، جایگاه راستین اهل بیت علیهم السلام را بیان می نماید .

ویژگی های کتاب حاضر:
به دلیل اهمّیت «زیارت جامعه» و ضرورت شرح آن ، تاکنون شرح های متعدّدی بر این زیارت ، نوشته شده که هر یک ، ویژگی های خاصّ خود را دارند . کتاب حاضر نیز دارای ویژگی هایی است که به برخی از آنها ، اشاره می شود :

۱ . استناد گسترده به قرآن و حدیث
نخستین و مهم ترین ویژگی شرح حاضر ، استناد گسترده آن به قرآن و احادیث اسلامی است ، به گونه ای که خواننده ، علاوه بر آشنایی با معانی زیارت نامه ، با انبوهی از آیات و روایاتی که موجب تقویت متن آن می شود ، نیز آشنا می گردد .

۲ . همگانی بودن مطالب
از آن جا که مطالب این کتاب ، برای «سیمای قرآن» تهیّه می شد ، تلاش گردید که تا جای ممکن ، ساده و برای همگان ، قابل فهم و سودمند باشد . به همین دلیل ، برخی از حکایات و خاطره های آموزنده ، بدان افزوده گردید .

۳ . نقد برخی آرا
در برخی از موارد ، این کتاب ، آرای دیگران را در شرح برخی از عبارت های این زیارت ، مورد نقد قرار می دهد و تفسیر جدیدی را که به نظر ، انطباق بیشتری با آن عبارات و دیگر روایات دارد ، ارائه می نماید .

۴ . توضیح واژه ها
در کتاب حاضر ، «زیارت جامعه» به یکصد و ده بخش ، تقسیم شده و در آغاز هر بخش و پیش از شرح آن ، واژه هایی که نیاز به توضیح دارند ، با بهره گیری از منابع معتبر لغت ، واژه شناسی گردیده اند .

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام