loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح الزیارة الجامعة الکبیرة أو تفسیر القرآن الناطق

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمد محمدی ری شهری

گردآورنده کتاب احمد غلامعلی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 640

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 44583 10003022
250,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

زیارت جامعه کبیره ، یکی از میراث های گران قدر دهمین پیشوای پیروان اهل بیت علیهم السلام ، امام هادی علیه السلام است . یکی از محورهای مهم فعّالیت های فرهنگی ـ سیاسی این امام بزرگوار ، جهت تبیین جایگاه واقعی اهل بیت علیهم السلام و گسترش مکتب تشیّع ، فرهنگ سازی برای زیارت قبور نیاکان خود ، بویژه امیر مؤمنان و امام حسین علیهماالسلامبوده است .

به نظر می رسد که هدف امام هادی علیه السلام از این گونه اقدامات فرهنگی ـ سیاسی ، تبدیل کردن زیارتگاه های اهل بیت علیهم السلام به مراکزی برای آشنا شدن مسلمانان با اسلام ناب و جایگاه اهل بیت علیهم السلام در اسلام بود . این کوشش ارجمند ، در برابر توطئه دشمنان اسلام علوی ـ که تلاش می کردند تا این پایگاه های مستحکم را در میان مردم ، از بین ببرند ـ و برای مقابله با شیّادانی که با نشر افکار غلوآمیز خود در باره امامان علیهم السلام ، زمینه ساز جدایی جامعه اسلامی از اهل بیت علیهم السلام می شدند ، انجام گرفت و بدین سان ، مجموعه ای از زیارت نامه های ارزنده و آموزنده ، از این امام بزرگوار ، به یادگار مانْد که مشهورترین و معتبرترین آنها ، «زیارت جامعه کبیره» است .

این زیارت نامه ـ که تبیین و شرح آن ، موضوع کتابی است که در پیش چشم خوانندگان گرامی قرار دارد ـ ، در واقع ، کوتاه ترین و کامل ترین متون امام شناسی است که به روشنی ، مرزهای توحید ، نبوّت و امامت را مشخّص کرده ، آنها را توضیح می دهد و به دور از هر گونه غلو ، جایگاه راستین اهل بیت علیهم السلام را بیان می نماید .

ویژگی های کتاب حاضر:
به دلیل اهمّیت «زیارت جامعه» و ضرورت شرح آن ، تاکنون شرح های متعدّدی بر این زیارت ، نوشته شده که هر یک ، ویژگی های خاصّ خود را دارند . کتاب حاضر نیز دارای ویژگی هایی است که به برخی از آنها ، اشاره می شود :

۱ . استناد گسترده به قرآن و حدیث
نخستین و مهم ترین ویژگی شرح حاضر ، استناد گسترده آن به قرآن و احادیث اسلامی است ، به گونه ای که خواننده ، علاوه بر آشنایی با معانی زیارت نامه ، با انبوهی از آیات و روایاتی که موجب تقویت متن آن می شود ، نیز آشنا می گردد .

۲ . همگانی بودن مطالب
از آن جا که مطالب این کتاب ، برای «سیمای قرآن» تهیّه می شد ، تلاش گردید که تا جای ممکن ، ساده و برای همگان ، قابل فهم و سودمند باشد . به همین دلیل ، برخی از حکایات و خاطره های آموزنده ، بدان افزوده گردید .

۳ . نقد برخی آرا
در برخی از موارد ، این کتاب ، آرای دیگران را در شرح برخی از عبارت های این زیارت ، مورد نقد قرار می دهد و تفسیر جدیدی را که به نظر ، انطباق بیشتری با آن عبارات و دیگر روایات دارد ، ارائه می نماید .

۴ . توضیح واژه ها
در کتاب حاضر ، «زیارت جامعه» به یکصد و ده بخش ، تقسیم شده و در آغاز هر بخش و پیش از شرح آن ، واژه هایی که نیاز به توضیح دارند ، با بهره گیری از منابع معتبر لغت ، واژه شناسی گردیده اند .

مقدمه کتاب

شاید نخستین پرسشی که با ملاحظه نام این کتاب به ذهن خواننده می رسد، این باشد که : چه رابطه ای میان قرآن کریم و «زیارت جامعه» وجود دارد که شرح این زیارت نامه ، تفسیر قرآن ، نامیده شده است؟

در پاسخ این پرسش ، باید گفت که قرآن ، کتاب انسان سازی است ؛ انسانی که می تواند مظهر اَسما و صفات الهی شود و خلیفةُ اللّه گردد ، و امام نیز، کامل ترین انسان هاست .

این سخن ، بدین معناست که انسان ، اگر قرآن را به طور کامل در زندگی خویش جریان بخشد ، به مرتبه انسان کامل می رسد . از این رو ، امام، تحقّق عینی و کاملِ قرآن ، در انسان است و بدین سان ، خاتم پیامبران ـ که کامل ترینِ انسان ها و امامِ امامان است ـ ، کامل ترین نسخه قرآن ناطق است و پس از او ، اهل بیت قرآنیِ آن بزرگوار ، نسخه های دیگری از انسان کامل و قرآن ناطق اند . لذا گزارش شده که در جنگ صِفّین ، هنگامی که دشمن با تزویر می خواست از قرآن صامت بر ضدّ قرآن ناطق و ارزش های قرآنی سوء استفاده کند ، امام علی علیه السلام فرمود : أَنا القُرآنُ النّاطِقُ .قرآن ناطق ، منم .
و در روایتی دیگر ، آمده که فرمود :هذا کِتابُ اللّهِ الصّامِتُ وَأَنا المُعَبِّرُ عَنهُ ، فَخُذُوا بِکتابِ اللّهِ النّاطِقِ وَ ذَروا الحُکمَ بِکِتابِ اللّهِ الصّامِتِ ، إِذ لا مُعَبِّرَ عَنهُ غَیری . این ، کتاب خاموشِ خداست و من ، سخنگوی اویم . پس به کتاب گویای خداوند ، دست بیاویزید و حکم کردن بر اساس کتاب خاموش خدا را وا نهید ؛ چرا که جز من ، سخنگویی برای آن نیست .

بنا بر این ، تبیین ویژگی های اهل بیت علیهم السلام ، در واقع ، تشریح عینیِ قرآن در زندگی انسان است و شرح «زیارت جامعه» ، در حقیقت ، تفسیر قرآن ناطق و انسان کامل است .گفتنی است که متن این کتاب ، برگرفته از مطالبی است که به وسیله نگارنده این سطور ، طی ۱۲۲ برنامه تلویزیونی ، برای «سیمای قرآن» ، تهیه و از این شبکه تلویزیونی پخش گردیده است و اینک ، پس از اصلاح و تکمیل ، تقدیم علاقه مندان می گردد .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما