loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قایقی با هشت سرنشین

ناشر نشر شاهد

نویسنده مصطفی رحیمی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 170

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب «قایقی با هشت سرنشین» براساس خاطرات شهید «هوشنگ ترکاشوند» است که توسط نشر شاهد و با همکاری و حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران سمنان به قلم مصطفی رحیمی به چاپ رسیده است.
این کتاب روایت زندگی پرفراز و نشیب شهید ترکاشوند است که از کوچه باغ های یک روستا آغاز می شود، در دانشگاه به اوج می رسد و در جزیره مجنون پایان می یابد. تدوین این کتاب با مراجعه به اسناد مکتوب و مصاحبه با خانواده، دوستان و همرزمان شهید صورت گرفته است و بخش دیگر آن، دست نوشته ها و یادداشت های روزانه این شهید است.
در بخشی از کتاب آمده است: «خودم و بچه های دیگر هم در هویزه ماندیم. هنوز چند روزی نگذشته بود که باخبر شدیم عملیات بزرگی قرار است در منطقه اجرا شود. من و علم الهدی، عازم قرارگاه مرکزی سپاه و ارتش در حمیدیه شدیم. در آنجا تصمیم گرفته شد که در روز عملیات، واحدهایی از سپاه و بسیج در محور هویزه وارد عمل شوند. به این ترتیب، نیروهایی که همراه ما بودند در گردان های سپاه سازماندهی شدند. جمع شده بودند. نوزدهم دی ماه 1359، عملیات نصر شروع شد. گروه ما به فرماندهی علم الهدی از هویزه حمله کرد. در ابتدا همه چیز خوب پیش می رفت. چندین کیلومتر پیشروی داشتیم. هشتصد اسیر هم گرفتیم. فردای آن روز، دشمن از منطقه جفیر، دست به حمله و پیشروی زد...»
شهید ترکاشوند در سال 1335 در شهرستان ملایر متولد شد و پس از گذراندن دوران متوسطه در سال 1354 در رشته ادبیات عرب، در مقطع لیسانس وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. همزمان با ورود به دانشگاه با شرکت در اعتصابات دانشجویی به مبارزه با رژیم شاه پرداخت که همین امر سبب شد تا توسط ساواک با قطع کمک هزینه تحصیلی از خوابگاه دانشگاه اخراج شود.
این شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 1358 جزو اولین کسانی بود که دیوار سفارت آمریکا را فتح کرد، و با فاصله کمی پس از آن مبارزه سرسختانه خود را با منافقین در دانشگاه آغاز کرد. همچنین وی در سال 1360 و 1361 در ستاد انقلاب فرهنگی و کمیته علوم انسانی، مسئول جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز بوده است.
شهید «هوشنگ ترکاشوند» که با آغاز جنگ تحمیلی به ندای عقل و وجدانش راهی جبهه های نبرد شد، با عضویت در گروه تخریب در جریان کربلای هویزه با انفجار خمپاره ای همراه دو نفر از دوستانش به نام شهید حسن سیف و موسوی به شدت مجروح می شود تا اینکه در 8 آبان ماه 1362 در جریان عملیات خیبر در جزیره مجنون به دیدار معبود شتافت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما