loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مصباح الهدی فی اصول دین المصطفی

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده سید محسن حسینی جلالی

مترجم سید قاسم حسینی جلالی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 280

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 44917 10003022
40,000 36,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موضوع این کتاب، اصول دین و مباحث اعتقادی مطابق مذهب اهل بیت(ع) است که مولف در آن با تکیه بر قرآن و حدیث به تبیین آن می پردازد.

موضوعاتی که در این اثر مورد توجه مولف قرار گرفته، شامل توحید، جبر و اختیار و تفویض، عدل الهی، نبوت، معراج پیامبر(ص)، امامت و زندگانی و سیره امامان علیهم السلام می شود.

اثر حاضر رویکردی است عقلی و نقلی در مورد اثبات «اصول عقاید» مطابق با مذهب شیعه امامیه.
در این پژوهش با استفاده از آیات قرآن، روایات معصومین (ع) و استدلالهای عقلی مباحث مربوط به اصول دین اعم از توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد مورد تجزیه و تحلیل و اثبات قرار گرفته است.
در مباحث مربوط به توحید ادله اثبات واجب الوجود و صفات حقتعالی مورد بحث قرار گرفته است.
در مباحث مربوط به عدل فلسفه شرور و مسایل مربوط به جبر و اختیار بیان گردیده است.
در مبحث نبوت ابتدا نبوت عامه و فلسفه ارسال رسل و سپس اوصاف پیامبر اسلام (ص) و نبوت آن حضرت اثبات شده است.
در مبحث امامت از منظری عقلی و نقلی ادله امامت علی (ع) و امامان پس از ایشان و نصوص امامت ایشان همراه با ذکر معجزاتی از آنان تبیین گردیده است.
در مبحث مربوط به معاد ادله اثبات معاد جسمانی و لزوم اعتقاد به آن ذکر گردیده است.

نسب آیت الله سیدمحسن حسینی جلالی با 35 واسطه، به امام الساجدین، علی زین العابدین(ع) می رسد. وی محرم سال 1330 هجری قمری در شهر سامراء در خانواده ای بزرگ و دینی که اهل آن از علما و فضلا بودند به دنیا آمد. وی علم را در نزد بزرگانی نظیر مرحوم شیخ صدرا بادکوبه ای، سید محمدتقی شاه عبدالعظیمی، سیدحسن بجنوردی، سید جمال الدین هاشمی گلپایگانی و ... آموخت، تا آنجا که از بزرگانی مثل شیخ محمدحسین نائینی، شیخ آقا ضیاء الدین عراقی، سیدابوالحسن موسوی اصفهانی، سیدحسین طباطبائی بروجردی و سید محمدهادی حسینی میلانی اجازه روایت حدیث دارند.

از شاگردان وی می توان به چهره هایی اشاره کرد که از بزرگان و مراجع دینی عصر خود بوده اند؛ نظیر سید علی حسینی میلانی، سید حیدر مهدی لکنهوی، سیدمحمدبن سیدمرتضی طباطبائی، سیدهادی طباطبائی الحکیم، شیخ عبدالغنی الحرّالعاملی و شیخ محمدرضا حکیمی.

کتاب حاضر در پنج فصل با عناوین مباحث التوحید، مباحث العدل، مباحث النبوة، مباحث الامامة و مباحث المعاد سامان یافته است.

کتاب های قرآن کریم، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، صحیفه سجادیه، احتجاج، شرح صحیح بخاری، اسدالغابة فی معرفة الصحابة، اعتقادات و امالی صدوق، بحارالانوار، البدایة والنهایة، بصائرالدرجات، تجریدالاعتقاد، تفسیر فخر رازی، تنزیه الانبیاء، حیاة الحیوان الکبری، الدر المنثور فی تفسیرالمأثور، دلائل الصدق، سنن ابن ماجة، کافی، شرح اصول کافی محمدصالح مازندرانی، الصحاح، صحیح (بخاری، مسلم)، الطبقات الکبری، عیون اخبار الرضا(ع)، فتح الباری، الفصول المهمة فی اصول الائمة، قاعدة لا ضرر ولا ضرر، کتاب العین، من لا یحضره الفقیه، کشف المراد، کفایة الاثر، کنزالعمال، مجمع البحرین، مجمع البیان، مرآة العقول، معانی الاخبار، و... از منابع مورد استناد نویسنده در تدوین کتاب حاضرند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما