loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقدمه ای بر تربیت سیاسی طلاب

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انگیزه نویسنده از تألیف این کتاب، جهت دهی دغدغه سیاسی طلاب به سمت محتوایی صحیح با مواجهه ای روشمند با موضوع سیاست است. از آنجا که در این عرصه تألیف های جدی نگاشته نشده است، نویسنده بر آن می شود، اثری را در این عرصه بنگارد. مخاطبان این اثر طلاب مقدمات و سطوح هستند.

اهمیت این اثر وقتی درک می شود که نگاهی به نظام آموزشی حوزه بیندازیم، آنگاه در می یابیم که هیچ ماده درسی و حتی کتابی برای جهت دهی صحیح دغدغه سیاسی طلاب، اختصاص داده نشده است.کتاب در سه بخش؛ به شرح ذیل تألیف شده است:
1. کلیات
2. تعامل روحانیت و سیاست
3. راهنمای تربیت سیاسی طلاب

بخش یکم (کلیات) به طرح مسئله و مفهوم شناسی تربیت سیاسی در دو فصل با عنوان از پرده تا پندار و مفهوم شناسی تربیت سیاسی پرداخته شده است.

بخش دوم (تعامل روحانیت و سیاست) به بخش هایی از تعامل روحانیت و سیاست در قالب چهار فصل به شرح ذیل پرداخته شده است:
1. هویت سیاسی طلبه و روحانی
2. تعامل روحانیت با سیاست از عصر صفوی تا نهضت امام خمینی(ره)
3. هویت سیاسی روحانیت در نهضت امام خمینی(ره)
4. رسالت سیاسی روحانیت پس از انقلاب

بخش سوم (راهنمای تربیت سیاسی طلاب) به اموری که تجهیز آن به منظور تربیت سیاسی ضرور است در قالب سه فصل پرداخته شده است:
1. بینش سیاسی
2. اخلاق سیاسی
3. بایسته ها و مهارت های مشارکتی

با توجه به ساختار بیان شده، روشن می شود که نویسنده ساختار فوق را بدین منظور طراحی کرده است که بعد از ارائه تصوری صحیح از تربیت سیاسی و تبیین ضرورت آن، این مهم را با رویکردی تطبیقی در تعامل روحانیت و سیاست روشن تر کند و در قدم بعدی با تشریح هویت سیاسی روحانیت در نظام فکری امام خمینی(ره)، کامل ترین اندیشه روحانیت را در این عرصه عرضه دارد، از همین رو، رسالت روحانیت بعد از انقلاب را تبیین می کند تا در فصل پایانی به بایسته های آموزش سیاسی طلاب بپردازد.

ویژگی های کتاب
1. نو بودن موضوع و عدم پیشینه داشتن
2. وجیزه بودن
3. سبک نوشتاری کتاب بسیار ساده و روان و دور از پیچیدگی اصطلاحات فنّی دانش سیاست است. روانی قلم نویسنده در مقایسه با قلم پژوهشگرانی که از آنها نقل مستقیم شده است، هویدا است. از این رو، کتابی خوش خوان و مفید برای طلابی است که شاید اطلاعی از دانش سیاسی نداشته باشند.
4. رویکرد تاریخی و جریانی مؤلف به مقوله تربیت سیاسی از دیگر ویژگی های این کتاب است. نویسنده تربیت سیاسی امروز طلاب را در ادامه سیر تطورات تاریخی رابطه حوزه و سیاست بررسی می کند به همین منظور، استفاده فراوانی از تاریخ حوزه و روحانیت کرده است به نوعی مهم ترین دوران ها و یا جریان های حوزه و روحانیت در عرصه سیاست به طور سلسله وار به خواننده معرفی می شود. لذا خواننده ارتباط بیشتری با موضوع برقرار می کند.
5. نویسنده از منابع اسلامی و بومی حوزه برای تربیت سیاسی طلاب بهره برده است و بر آن است که دانش سیاسی اسلامی از درون حوزه پر کشیده است و طلاب پای همان مکتب باید آموزش ببینند و تربیت شوند. نویسنده از آبشخوری أمن ارتزاق کرده است و از معتبرترین منابع همچون قرآن و احادیث اهل بیت(ع) و متفکران حوزوی بهره برده است، بزرگانی مانند امام(ره)، مقام معظم رهبری، شهید والامقام مطهری(ره)، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی.
6. نویسنده از منابع موجود تربیت سیاسی طلاب حداکثر بهره را برده است و در جای جای کتاب با عنوان «منابع برای مطالعه» به معرفی آنها پرداخته است و در برخی مواقع، اگر بزرگی در وصف آن آثار، سخنی داشت در پاورقی یادآور شده است.

«هر از چند گاهی چند تا از دوستان طلبه ، دور هم جمع می شویم تا دیداری تازه کنیم.
از صدقه سر همین جلسات، از هر دری بحث هایی به میان می آید که حرفی برای زدن داشته باشیم و عرض اندامی هم بکنیم .
نخود همیشگی آش گپ های ما ، مباحث سیاسی ، اجتماعی و احیانا اقتصادی داخلی و بین المللی است.
هر بار که در این جلسات شرکت می کنم ، بیش از پیش به یک عنصر مفقود در تربیت طلبگی پی می برم و آن آگاهی توانایی تحلیل درست و شناخت پیچیدگی های عالم سیاست است که به آن "تربیت سیاسی " می گویند .
متاسفانه در طول دوران تحصیل در حوزه کمتر بدان توجه می شود.
شاید این کتاب بتواند نقشه راه تربیت سیاسی طلبه باشد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما