loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مدیریت جهادی در کلام حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مد ظله العالی

ناشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

نویسنده صادق ذوفن | حسین قلی پور

ویراستار علمی نورالدین زندیه

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 124

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ظهور و وقوع انقلاب مبارکی بنام انقلاب اسلامی ایران، در کنار تمام برکاتی که داشت، ادعایی را با خود به همراه داشت که اسلام با برنامه و نظام جامع خود توان ایجاد حیات طیبه و رساندن بشریت ره سعادت دنیا و آخرت را داراست و فراتر از آن، اینکه هیچ مکتب و نظامی نمی تواند راهی بهتر و برتر از آنچه اسلام تبیین می کند، ارائه نماید.

انقلاب، امید و خودباوری را نه تنها به ملت ایران، به ملتهای آزادی خواه جهان هدیه نمود و همین بیداری و خودباوری و تحرک برای شکوفا نمودن استعدادهای ملتها، منطق های پوشالی تفکر و اندیشه های استکبار را به هم ریخت.

اندیشه «ما می توانیم» در برابر تفکر «استعلای فرعونی استکبار جهانی» قد برافراشت و این باور که می توان با تکیه بر ثروتها، ظرفیتها و نیروی انسانی بیشمار خودی، می توان سرنوشت خود را به دست گرفت و از عقب ماندگی ها گذر کرد، حرکتی جدید را آغاز نمود.

این اتفاق، چیزی نبود که نظام سلطه بخواهد براحتی از کنار آن بگذرد. مدعی این اندیشه در خط مقدم مبارزه با نظام سلطه، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود که اگر میتوانست ادعای خود را به اثبات برساند، تبدیل به الگوی جهانی در این ادعا می شد. نظام حرکت خود را در دو بعد شروع کرد:

1- بعد عملی: ایران نوپا باید در عمل ثابت می کرد که با فاکتورهای جدیدی که آورده است می تواند کشور و سرنوشت خود را مدیریت کند.
2- بعد نظری: نظام سازی و ارائه مدل و الگوهای نظری، چیزی بود که هم برای خود نظام ضرورت بود و هم برای ارائه به علاقمندان به این نظریه.

در طول بیش از سه دهه، انقلاب اسلامی ایران، از آزمونهای بزرگی سربلند بیرون آمد و توانست با وجود دشمنی ها و سنگ اندازی های فراوان روز به روز بر رشد و بالندگی خود بیفزاید و اوج این مسأله در هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد که ملت ایران ثابت کرد با تمام خباثت های موجود می تواند این راه را بهتر از گذشته طی نماید.

آنچه باعث شد چنین توفیقی به دست آید، جایگزینی «روحیه جهادی» بجای فاکتورهای غربی بر تلاشها و مدیریت کشور بود که با افزون شدن دشمنی ها، ضرورت حرکت مدیران به سمت مدل «مدیریت جهادی» بیش از پیش، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب مدظله قرار گرفت درحدی که این مفهوم در نامگذاری سال ۹۳ نیز جایی برای خود باز کرد.

در حقیقت، «مدیریت جهادی» مفهومی فراتر از «مدیریت اسلامی» است که در آن ارزشی بنام جهاد نیز اضافه شده است؛ مفهوم جهاد طبق بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله، سه فاکتور کلان «مقابله با دشمن»، «تلاش مستمر و دائمی» و «الهی بودن» را به مجموعه فاکتورهای مدیریت اسلامی اضافه می کند و سعی می کند با اعمال مدیریتی جهادی، تمام ظرفیت موجود را در بهترین حالت آن برای وصول به وضعیت ایده آل و مطلوب، بکار گیرد.

کشور ما اکنون از سرمایه عظیم تجربه مدیریت جهادی سه دهه گذشته بهره مند است و می تواند با استخراج شاخصهای کلان این نظریه، فعالیتهای نظری و عملی گسترده ای را در جهت تولید ادبیات، ایجاد مدل و گفتمان و همچنین جریان سازی آن انجام دهد.

بر اساس این ضرورت، لازم بود پیش از هر کاری، شاخصهای «مدیریت جهادی» و الزامات و اهمیت آن در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله استخراج گردد تا مقدمه و پایه ای برای فعالیتهای آینده باشد.

امید است مجموعه حاضر گام مؤثری در جهت تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی بوده و مورد رضایت حضرت احدیّت قرار گیرد و برای جامعه نخبگانی کشور مفید بوده و از رهگذر چنین مطالبی، افق های تازه ای پیش روی جامعه علمی و فرهنگی کشور پدید آورد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما