loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جستارهایی در مدرسه کلامی قم

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده جمعی از نویسندگان

ویراستار محمدحسن باجلان

با همکاری سید حسن طالقانی

زیر نظر محمدتقی سبحانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 356

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45464 10003022
140,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مدرسه کلامی قم از نخستین مدارس فکری امامیه است که پس از کوفه به تدوین ، پالایش و نظام سازی در حوزه معارف کلامی دست یازید و میراث گرانسنگ به یادگار گذاشت. گرچه رویکرد عمومی در قم، رویکرد حدیثی بود و مشایخ این مدرسه از ورود به عرصه نظریه پردازی و تبیین های خارج از چارچوب نص پرهیز میکردند، اما در نظر ایشان همواره معرفت دینی در قالب یک نظام معرفتی منسجم تلقی میشد و از همنی رو اندیشمندان این مدرسه فکری، برای روشن کردن مفاهیم و نشان دادن نظام معرفتی درون متن مقدس به تبیین پرداخته، در رویارویی با اندیشه های مخالف پا به عرصه ی نقادی و ردیه نویسی نیز گذاشتند. بدین ترتیب مدرسه قم برگی مهم در تاریخ کلام امامیه را رقم زد.، با این همه در گذر تاریخ و در فرایندتطور کلام امامیه، با جایگزین شدن شیوه های جدید کلامی،جایگاه کلامی قم و نقش نام اوران این مدرسه فکری در کلام امامیه به فراموشی سپرده شد.

جستار هایی در مدرسه کلامی قم مجموعه تلاش های پراکندهای است که در راستای معرفی زوایای مختلف مدرسه کلامی قم در سه فصل کلی تنظیم شده و هر یک گوشه ای زوایای مختلف مدرسه قم را معرفی می کند.

این مجموعه حاضر که با نام «جستارهایی در مدرسۀ کلامی قم» منتشر شده است، منتخبی از مقاله ها و پژوهش های پژوهشگران پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام و نیز چند مقاله از محققان دیگر مراکز علمی است که هر یک به بُعدی از ابعاد و مسائل مرتبط با مدرسۀ قم پرداخته است.
لازم به ذکر است پاره ای از این مقاله ها پیش تر در نشریه های مختلف به چاپ رسیده اند و اینک در این مجموعه بازنشر می شوند و پاره ای دیگر از این پژوهش ها برای نخستین بار در این مجموعه انتشار می یابند.
این مجموعه در سه بخش اصلی گزینش و تنظیم شده است؛ بخش نخست با نام «شکل گیری مدرسۀ قم» با سه مقاله، در پی معرفی مدرسۀ قم و تبیین ریشه های شکل گیری این مدرسه است.
در بخش دوم نیز با نام اندیشه ها و آثار، با هفت مقاله، پژوهش هایی در اندیشه های کلامی اصحاب قم و ویژگی های میراث این مدرسه ارائه گردیده است. در این مقالات بیشتر تلاش شده است تا با نگاهی در آثار و شخصیت های محوری، به مؤلفه های فکری و کلامی مشایخ قم توجه شود
بخش سوم که به شخصیت ها اختصاص دارد، به اختصار به معرفی چند تن از شخصیت های برجستۀ این مدرسه پرداخته شده است.

فهرست اجمالی این کتاب

فصل اول:(شکل گیری)
مدرسه کلامی قم
خاندان اشعری و تأثیر آن بر سیر تحول مکتب حدیثی قم
اخراج راویان از قم؛ اقدامی اجتماعی یا اعتقادی

فصل دوم:(اندیشه ها و آثار)
انتقال میراث حدیثی کوفه به قم؛ جایگاه و نقش ابراهیم بن هاشم
جریان متهم به غلو در قم
بازخوانی سیره حدیثی محمد بن خالد برقی
زمینههای تاریخی کتاب کافی با تکیه بر جنبههای کلامی
کلینی و عقلگرایی
گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار
عقلگرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او

فصل سوم:(شخصیت ها)
بررسی شخصیت و احوال عبداللّه بن جعفر الحمیری
سعد بن عبداللّه اشعری
جایگاه محمد بن حسن صفّار و کتاب بصائرالدرجات در میراث حدیثی شیعه
علی بن ابراهیم بن هاشم
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما