loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آفتاب معرفت 11: کتاب و کتابخانه در تمدن اسلامی (با رویکردی به کتابخانه های ایران)

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی اکبر ولایتی

ویراستار هومن عباسپور | سعید واشهری

زیر نظر سجاد محمدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 336

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر، با هدف نیاز به آشنایی با تاریخ کتابخانه های ایران اسلامی نگاشته شده است. دغدغه اصلی نگارنده در این تحقیق بررسی چگونگی شکل گیری کتابخانه های ایران و نحوه سازمان دهی و شیوه اداره کتابخانه ها و زندگی و مدارج علمی کتابداران مسلمان ایرانی است که منطق پژوهش علمی آن را می طلبد. زبان، پیدایش خط، وسایل ثبت، کتابخانه های باستانی از نیل تا فرات، کتابخانه های ایران پیش از اسلام، کتابخانه های مساجد، کتابخانه های مدارس، کتابخانه دیلمان، چگونگی گردآوری کتاب برای کتابخانه ها، شیوه امانت دادن کتاب، کارکردهای کتابخانه ها و امور اداری کتابخانه ها از محورهای اصلی مورد بحث در این کتاب هستند.

خوانندگان در «کتاب و کتابخانه در تمدن اسلامی» می آموزند که شناخت دقیق کتابخانه های کهن اسلامی ما را در بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی و چگونگی فعالیت مراکز علمی و تحقیقاتی آن روزگار کمک خواهد کرد و افزون بر آن ملت ها و اقوام دیگر نیز چهره روشنی از پیشینه فرهنگی و تمدن غنی اسلام به دست خواهند آورد.

((اگر بخواهیم برای تمدن بشری مبدایی قایل شویم، مسلما آن مبدا اختراع خط خواهد بود. خط مهمترین وسیله توسعه معارف و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر در زندگی بشر و سنگ بنای تمدن جوامع بوده و زمینه پیشرفت و تکامل فرهنگ ها را فراهم کرده است. مطابق نظر دانشمندان، انسان با اختراع خط و ترویج آن از مرحله ماقبل تاریخ به دوره تاریخی قدم گذاشت.))
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما