loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادداشت های سیاسی ایران (1260 - 1344) - جلد سیزدهم (1324 - 1330): بخش اول

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده آر. ام. بارل

مترجم مهدی رحمانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 708

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45754 10003022
310,000 294,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر ترجمه ی جلد سیزدهم از مجموعه ی چهارده جلدی یادداشت های سیاسی ایران است که اسناد سفارت انگلیس در ایران از 1260 تا 1344 را دربر میگیرد. جلد سیزدهم به اسناد سالهای 19461951م/1324- 1330ش اختصاص یافته است. ایران در این سال ها شاهد حوادث تلخ و شیرین و بسیار مهمی است که برخی از آنها ابعاد بین المللی و آثار فرامنطقه ای به دنبال داشت. با پایان یافتن جنگ جهانی، نیروهای شوروی برخلاف توافق نامه های قبلی خاک ایران را ترک نکردند و همین مسئله باعث شد روابط ایران و شوروی به شدت تیره شود. فعالیت های دیپلماتیک ایران به ویژه نخست وزیر قوام و وعده ی امتیاز نفت شمال از یک سو و فشارهای بین المللی از سوی دیگر، باعث شد نهایتاً روس ها مجبور به عقب نشینی شوند. از پیامدهای حضور روس ها در ایران بحران آذربایجان بود که استقلال و تمامیت ارضی ایران را در معرض خطر قرار داده بود.

با خروج روس ها، موقعیت دولت خودمختار آذربایجان نیز متزلزل و با پیشروی نیروهای دولت مرکزی دولت خودمختار ساقط شد و ایران این بحران را نیز از سر گذراند. ایران در فاصله ی سالهای 1324 تا 1330 کابینه های مختلفی را تجربه کرد: قوام، هژیر، ساعد، منصور، رزم آرا، علاء و مصدق نخست وزیران ایران در این دوره بوده اند که بخش قابل توجهی از اسناد این کتاب به فعالیت های آنها اختصاص یافته است. از دیگر حوادث این دوره می توان به ترور شاه، غیرقانونی اعلام شدن حزب توده و دستگیری سران آن، تشکیل مجلس مؤسسان و افزایش اختیارات شاه، ترور هژیر و ترور رزم آرا اشاره کرد. اما بی شک مهمترین موضوع در این دوره از تاریخ ایران که حجم زیادی از اسناد جلد سیزدهم را نیز به خود اختصاص داده است، مشاجرات نفتی بین ایران و دولت بریتانیاست که پس از فراز و نشیب های زیاد نهایتاً به تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در اسفند 1329منجر شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما