loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگنامه شهدای علم و دانش

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده رشید جعفرپور

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 280

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی پس از مبارزه ی طولانی با رژیم مستبد و وابسته ی پهلوی سرانجام با پیروزی در 22 بهمن 1357 وارد مرحله ی جدیدی گردید. با تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران اهداف کلان نهضت در قالب استقرار ارزشهای اسلامی و نیل به استقلال ایران دنبال گردید و بدین ترتیب ساختار و ماهیت حکومت در ایران با سایر نظام های سیاسی منطقه متفاوت و متمایز شد. از این رو دشمنان انقلاب اسلامی برای مقابله با حکومت اسلامی اهداف متعددی را تعقیب نمودند که از آن جمله می توان به درهم شکستن الگوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد. این در حالی است که نظام اسلامی همواره تعالی انسان و رهایی کشور از بند وابستگی را دنبال می کرد تا در عین حفظ معنا و تعالی انسان، در عرصه ی فناوری و علم نیز از قافله ی تمدن بشری عقب نماند و به عنوان کشور پیشتاز در منطقه و جهان مطرح باشد.

بر این اساس، ایران اسلامی به عنوان امّ القرای تمدن اسلامی پیشرفت های علمی را علیرغم فشارهای بین المللی همچون جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، حمایت از گروهک های تروریستیِ ضد انقلاب و تحریم های بین المللی تعقیب نمود. این مهم با مبارزات و فعالیت های مذهبی و نیز فداکاری های دانشمندانی همراه بود که دسته نخست از بدو شکل گیری انقلاب اسلامی تدارک فرهنگی و پشتوانه ی نظری انقلاب اسلامی را برعهده داشتند و این نهضت را در زمان پیروزی و عبور از تنگناهای نظری یاری کردند؛ و دسته ی دوم دانش پژوهانی بودند که با تلاش علمی خود درپی استقلال اقتصادی و پیشرفت علمی کشور بودند. بدیهی است که این مبارزات در عرصه ی دین و دانش با توطئه های دشمنان استباری روبه رو شده و آنان با هدف تضعیف جمهوری اسلامی ایران سعی کردند با حذف فیزیکی، یاران انقلاب را از صحنه خارج کنند. اثر حاضر با عنوان فرهنگنامه ی شهدای علم و دانش شامل 84 مدخل از زندگینامه ی شهیدان عرصه ی حوزه و دانشگاه است که با هدف معرفی ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی آن ها و بررسی نقش آنها در بالندگی انقلاب اسلامی تألیف شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما