loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چگونه کتاب بخوانیم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 45889 10003022
280,000 266,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب چگونه کتاب بخوانیم نوشته مارتیمر جی. آدلر و چارلز لینکلن ون دورن است و با ترجمه محمد صراف تهرانی در انتشارات به نشر منتشر شده است. منتقدان ادبی این کتاب را یکی از «کلاسیک های زنده جهان» می نامند. «انجمن جهانی مدیریت اطلاعات» کتاب آدلر را در فهرست آثاری قرار داده است که هر مدیری باید بخواند.
نویسندگان در کتاب چگونه کتاب بخوانیم، تکنیک های کاملا مفیدی را برای رده بندی موضوعی کتاب ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده ارائه می کنند و میان 4 سطح «خوانش ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی» و «ادراک، تفکر و یادگیری» تمایز قائل می شوند.

نویسنده یک فیلسوف یهودی آمریکایی است که می گوید من در مدتی که سر ویراستار دائره المعارف بریتانیکا بودم دائره المعارفی با آن حجم که هر سه سال یکبار تجدید ویرایش میشود مجبور بودم که روزی 3هزار صفحه از این دایره المعارف را مطالعه کنم در طول این مدت بود که به این نکته رسیدم که هر متنی را باید به یک روش خاصی خواند و در این کتاب روش ها را معرفی می کند.

«وقتی مشغول مطالعهٔ رمانی هستیم که جذب محتوا و شخصیت‌های آن شده‌ایم، آن‌قدر غرق خط داستانی آن رمان می‌شویم که در این صورت، ممکن است دانستن راه و روش مطالعهٔ درست، چندان به کارمان نیاید؛ اما گاهی در هنگام مطالعه، باید اطلاعات مورد نیازمان را از کتاب‌ها استخراج کنیم و یا بعدها آن‌ها را به خاطر بیاوریم. در این مواقع، درست‌خوانی کتاب می‌تواند به کمک‌مان بیاید تا استفاده بهینه‌ای از مطالعهٔ خود داشته باشیم.

اما در ابتدا، پیش از مراجعه به تکنیک‌های مطالعه سریع و مفید، بهتر است که از کتاب‌خوانی موثر تعریفی را به خاطر بسپاریم.

نخستین چیزی که باید بدانید، این است که کتاب‌خوانی، امری کاملاً فعالانه است! شما می‌توانید به کتاب‌خوانی، مانند یک بازی بیسبال نگاه کنید که یک نفر توپ را پرت می‌کند و طرف مقابل، باید با تلاش خود، آن را بگیرد. در این نمونه، نقشی که توپ‌گیر برعهده دارد، شبیه نقش کتاب‌خوان است؛ همانطور که توپ‌گیر باید تلاش کند تا بفهمد پرتاب‌کننده قصد دارد توپ را به چه سمتی پرتاب کند، کتاب‌خوان نیز باید تلاش کند تا بفهمد نویسنده قصد انتقال چه مفهومی را دارد. کتاب‌خوان، نباید تنبل باشد و توقع داشته باشد که تمام اطلاعات مرتبط با کتاب، بلافاصله در ذهنش جریان پیدا کنند.

در مثال بازی بیسبال، شما با یادگیری قوانین بازی و تلاش در جهت رعایت آن قوانین، توپ‌گیر قدرتمند و شایسته‌ای خواهید شد. به همین صورت، برای این‌که به یک کتاب‌خوان حرفه‌ای تبدیل شوید، باید مهارت‌های لازم (مانند مطالعه روزنامه‌وار و مطالعه عمیق) برای مطالعه هدفمند و اصولی کتاب را یاد بگیرید و با تلاش در جهت رعایت این مهارت، کتاب‌خوان حرفه‌ای خواهید شد. باید در سطوح مختلف کتاب‌خوانی، از خواندن سرسری (روزنامه‌وار) گرفته تا خواندن عمیق، مهارت کسب کنید.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما