loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زمانی میان زمان ها (امام، شیعه و ایران)

ناشر نشر فلات

نویسنده لیلی عشقی

مترجم احمد نقیب زاده

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 200

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نویسنده این کتاب به تبیین انقلاب اسلامی ایران از منظر پدیدارشناسی معنوی هانری کربن پرداخته است و حادثه انقلاب را به مثابه حادثه ای عرفانی تحلیل می کند.

به زعم عشقی انقلاب ایران حادثه ای صرفاً «تاریخی» و درون «زمان فانی» نیست بلکه رویدادی است که در زمان شناسی شیعی در «زمان باقی» یا زمان عالم ملکوتی رخ می دهد و از همین منظر به تحلیل وجوه مختلف انقلاب ایران پرداخته است.

عشقی این کتاب را به زبان فرانسه نگاشت که با مقدمه کریستین ژامبه در سال 1392 در فرانسه منتشر شد و موجی از اظهار نظرها را برانگیخت.

احمد نقیب زاده که پیشتر این کتاب را در سال 1379 با مرکز بازشناسی اسلام و ایران منتشر کرده بود، اینک با تجدید نظر در ترجمه و مقدمه مبسوطی که در مورد نسبت منظر پدیدارشناسانه و سیاست نگاشته است، آن را با نشر فلات منتشر کرده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «انقلاب مانند هر رویداد دیگر راهی را می گشاید اما چیزی را حل نمی کند. یافتن ، نقطه آغاز یک حرکت است و نه نقطه ورود. نقطه حرکت در راهی که نه مجراهای آن مشخص است و نه نتایج آن و جواب از پیش دانسته ما این است که انقلاب باید شرایط و امکانات سوال های جدیدی را فراهم آورد. آنچه روند بعد از رویداد را امکان پذیر می سازد، نظام سوال هاست و نه امکانات پاسخ.

امکانات پاسخ به یک معنا توقفی است که از بد روزگار پیش آمده و مادام که سوال ها در برابر یک تعریف مشخص مقاومت کنند، این لحظه هم دوام می آورد. هم از این روست که بی منتهایی حرکت با وقفه های جدی همراه است و این وقفه ها در واقع حرکت های جدیدی به شمار می روند.

در نظر گرفتن انقلاب به مثابه راه حل مشکلات و پاسخی به ادعاهای مطرح شده، چیزی جز توهم نسبت به نتایج ویرانگر انقلاب های برنامه ریزی شده نیست. برای درک این نکته که پاسخ کامل توهمی بیش نیست، باید ده ها سال بدبختی و وحشت را تحمل کرد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما