loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شیعه در خاورمیانه

ناشر امیرکبیر

نویسنده سیامک باقری چوکامی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 244

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر به بررسی وضعیت شیعیان در خاورمیانه می پردازد که در دو فصل کلیات و اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تهیه و تنظیم یافته است.نگارنده در فصل کلیات به عناوینی همچون پراکندگی جمعیت، پراکندگی براساس شاخه های مذهبی، موقعیت و ارزش مکانی، امکان مقدس، اندیشه پردازی، حوزه های علوم دینی، نفوذ مراجع و هویت یابی شیعه و نفوذ امام خمینی پرداخته است.

منطقه ی خاورمیانه به دلیل خاستگاه اولیه ی تشیع، مبدأ توسعه، رشد و قرار داشتن بیشترین جمعیت شیعه در آن، از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از تعریف ها چه در کتاب های مرجع و چه در اصطلاح عامیانه، خاورمیانه را ناحیه ای در جنوب غربی آسیا و دربرگیرنده ی کشورهای بین ایران و مصر معرفی می کنند. با اینکه بخش زیادی از کشور مصر در افریقای شمالی واقع شده، ولی آن را جزو خاورمیانه می دانند. بطور کلی کشورهای این منطقه عبارتند از: اردون، امارات متحده ی عربی، ایران، بحرین، ترکیه، سوریه، عراق، عربستان، عمان، قطر، کویت، لبنان، مصر، یمن و فلسطین.
شیعیان عمدتاً در مناطق خاورمیانه، شبه قاره هند، آسیای مرکزی و منطقه خلیج فارس متمرکزند. ایران یکی از قطب های بزرگ جهان تشیع به حساب می آید که از جمعیت حدود هفتاد میلیونی آن نود و چهار درصد را شیعیان دوازده امامی تشکیل می دهند.

از جمعیت یک میلیون نفری بحرین، بیش از شصت درصد شیعه می باشند. بیش از شصت از جمعیت حدوداً بیست و دو میلیون نفری عراق را شیعیان تشکیل می دهند. در لبنان نیز از کل جمعیت 5/3 میلیون نفری، بیش از پنجاه و پنج درصد مسلمان هستند که شیعیان حدود سی و پنج درصد آن را تشکیل می دهند. هرچند که رقم شیعیان لبنان را تا چهل درصد هم اعلام کرده اند. ..
شیعه در سیر حیات خود به نحله های گوناگون مذهبی تقسیم شده است که از جمله می توان به شیعه دوازده امامی، اسماعیلیه (شیعیان هفت امامی) و زیدیه اشاره کرد.

درباره ی ارزش مکانی شیعیان در خاورمیانه، دیدگاه های مختلفی ابراز شده و از منظرهای متفاوتی به آن نگاه شده است. از جمله فرانسوا توال در کتاب ژئوپلتیک شیعه، آنها را به سه دسته تقسیم کرده است:
1- شیعیانی که برد جهانی ندارند. نمونه ی خاص: شیعیان اسماعیلی.
2- شیعیانی که برد جهانی محدود دارند. نمونه ی خاص: شیعیان آذربایجان.
3- شیعیانی که از نظر جهانی تأثیرگذارند. نمونه ی خاص: شیعیان ایران، لبنان و حوزه ی خلیج فارس.

تشییع یکی از مذاهب پویا و زنده ی حال حاضر جهان است که در بسیاری از کشورهای اسلامی پراکنده است. این پراکندگی از سابقه ی تاریخی بسیار زیادی برخوردار است و شامل کشورهایی است که شیعیان از دوره های اولیه ی پیدایش خود در آن حضور داشته اند و نیز شامل جماعت های شیعی می گردد که در قرن اخیر در اقصا نقاط عالم پدید آمده اند. پراکندگی شیعیان هم از نظر تاریخی و هم از نظر دلالت های فرهنگی و سیاسی آنها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از سوی دیگر، در خصوص جمعیت شیعیان جهان آمار دقیقی وجود ندارد. مهم ترین علت آن، این است که دولت ها بنا به مصالح سیاسی، آمار متفاوتی ارائه می کنند دایره المعارف بریتانیکا (2002) تعداد شیعیان در اواخر قرن بیستم را حدود شصت الی هشتاد میلیون، یا یک دهم کل مسلمانان جهان دانست، در حالی که براساس یکی دیگر از برآوردها که جمعیت مسلمانان جهان را یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر تخمین زده، جمعیت شیعیان را حدود دویست و ده میلیون نفر برآورد کرده، که پانزده درصد از جمعیت مسلمانان و حدود 5/3 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند. ..
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1392
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1392
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    جیبی
  • تعداد صفحات
    244
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    300
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 3 مهر 1395
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    چهارشنبه 13 اسفند 1399
  • شناسه
    46054
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما